Skip to content

Van push naar pull: ownership

05/11/2006

In de lijn van de verschuiving van push naar pull, ligt –als je deze trend bekijkt binnenin de organisatie- het punt van ‘ownership’. Het sluit ook aan op het kantelen van kennismanagement. Fred van Essen en Sander Bijlstra noemen het ownership een ‘potentiële energiebron in organisaties’. Daar ben ik het niet alleen geheel mee eens, ook wil ik binnen een maatschappij waarin kenniswerkers en motivatie steeds belangrijker grondstoffen worden het belang van die menselijke energiebron nog eens benadrukken. In een helder artikel gaan ze in op drie dimensies waardoor gevoelens van ownership worden bepaald: “heb ik ergens kennis van (weten), heb ik er invloed op (doen) en heb ik er een belang in (hebben). Wanneer één van deze elementen, of een combinatie ervan, in voldoende mate aanwezig is ontwikkelen mensen een gevoel van eigenaarschap ten opzichte van een bepaald object of idee.” Alle reden dus om deze dimensies op te nemen in de bedrijfsvoering en de aansturing van mensen (als je het nog zo kunt noemen…).

Ik zal nog later ingaan op dit aspect in relatie tot de invoering van ‘consumerization’.

One Comment leave one →
  1. 04/12/2006 10:08 am

    Leuk om medestanders te vinden in onze ownershipsbenadering. Bekel ziet het o.a. als onderdeel van kennismanagement. Wat ik in zijn uitleg mis (en hier graag toevoeg) is het element van rechtvaardigheid en vertrouwen. Bij kennismanagement gaat het voor een deel om de scope van ownership; is het mijn kennis, bedrijfskennis, beroepskennis of is dit kennis die ik via wikis etc. aan allen beschikbaar moet stellen. De mate waarin iemand bereid is om zijn/haar kennis expliciet te delen via bv. een intern informatiesysteem hangt af van de mate waarin deze persoon dat a) gerechtvaardigd vindt b) er vertrouwen in heeft dat anderen op dezelfde manier het systeem zullen verrijken en c) de aanname accepteert dat het systeem uiteindelijk meer oplevert dan het ‘kost’ . Deze 3 overwegingen gaan op voor alle genoemde grootheden.
    Tot slot ben ik erg benieuwd wat hier bedoeld wordt met consumerization..
    Sander

Geef een reactie

