Skip to content

Van push naar pull: de volgende innovatie

04/11/2006
Nog even terug naar het artikel van John Hagel. Want niet alleen heeft hij het over het belang van verhalen bij het nemen van beslissingen, hij gaat ook in over de beweging van push naar pull. Afgelopen zomer las u mogelijk mijn blog post over Frans van der Reep, die het had over “From Schedule Push to Reality Pull”. Hagel verbindt het ondermeer aan het opdoen van kennis, een gedachte die u begin dit jaar hier las toen ik het had over het kantelen van kennismanagement.  Ik schreef toen:
“(…) ik ben me gaan afvragen of het op die manier wel werkt. Voor effectieve kennisoverdracht is passie een belangrijke factor. Iemand die iets weet van een bepaald onderwerp en er hartstochtelijk over vertelt zal anderen aansteken.

In de top-down benadering is dit een faalfactor. In het gunstigste geval is een medewerker betrokken bij het aan hem of haar toegewezen onderwerp, maar vaak ook niet. En al vrijwel nooit met die passie die nodig is om werkelijk diepe kennis op te doen en aanstekelijk uit te dragen.  Hoe zou het zijn als u het kennismanagement ‘kantelde’? Niet de top, maar de organisatie zelft bepaalt welke kennis wordt opgedaan.” Hagel heeft het in een apart artikel zelfs over “Push to Pull – The Next Frontier of Innovation.” Interessant wordt het waar hij het in een andere blog post heeft over de onderliggende krachten bij ‘push’ en bij ‘pull’.“Push models were originally designed to promote efficiency.(…) Push models therefore require accurate forecasts to function effectively. Uncertainty undermines the ability to forecast and this in turn undermines the ability to push resources to the right place at the right time. Efficiency becomes harder and harder to achieve. (…) Pull platforms are highly scalable as well as flexible because they embed specialized capabilities into distinct layers that can evolve independently.” Push models kunnen dus efficiënt zijn, maar alleen in een omgeving die voorspelbaar is. Met de ketenomkering (vraagsturing – klantgericht denken) krijgen bedrijven te maken met een steeds minder voorspelbare omgeving. Pull platforms zijn juist flexibel en dus geschikt in een onzekere en veranderlijke omgeving. Maar hoe lukt het pull platforms om dat te doen? Hagel noemt “distinct layers that can evolve independently”. Een meerlagig systeem dus, waarbij de onderste lagen, waarbinnen activiteiten als communicatie en logistiek worden ondergebracht, via high tech worden geregeld. De bovenste lagen concentreren zich op individuen en communities ten behoeve van innovatie en het zorgen voor meerwaarde, zaken die via menselijk contact worden geregeld.  

Naast een belangrijke IT-architectuur verschuiving zal dit vooral een belangrijke business verschuiving tot gevolg hebben met enorme implicaties op gebied van mindset, strategie, operatie en organisatie. Belangrijk voor u om in een vroeg stadium te starten met het opdoen van ervaring met deze verschuiving, om klaar te zijn als de golf echt over ons heen komt!

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s