Skip to content

Waarin ligt de toekomst van uw bedrijf? Consumerization!

26/10/2006

Gisteren had ik mooi even tijd om wat podcasts van Gartner’s Voice te luisteren. Met name de volgende vond ik waard om te beluisteren: The second Internet Revolution, Trends in Content Management, Collaboration and Portals, Managing the Virtualized Workforce.  

 

De (nabije) toekomst van uw bedrijf zal liggen in het vermogen van de kenniswerker om content management, samenwerken en portals in samenhang te gebruiken.

Extreme individualisatie doet zijn intrede. Werknemers zullen vanuit deze individualisatie ook steeds meer werk en privé door elkaar mengen. Het idee van face-to-face werken zal sterk veranderen. Thuis- (en in het algemeen plaatsonafhankelijk) werken wordt een steeds bekender fenomeen. Sterker nog: het hele idee van organisatiegrenzen is aan verandering onderhevig.

Het bulk van het werk zal virtueel worden gedaan. Projecten, teams en sociale netwerken vormen hierbij de meest productieve onderliggende krachten. Dit houdt voor uw bedrijf in dat u een sociaal adaptieve omgeving zult moeten creëren. De rol van managers dient hiertoe te veranderen: managers worden adviseurs en ‘enablers’ in plaats van dat ze bepalen hoe er moet worden gewerkt.  

 

Dit heeft allemaal te maken met consumerization, waarover u al eerder las: werknemers zullen steeds meer de IT-omgeving binnen uw bedrijf gaan bepalen. Ze zoeken voor de technologie die ze willen gebruiken en wachten hiervoor niet op de IT-afdeling. Een slimme IT-afdeling speelt hier uiteraard juist op in…!  

 

Relevante trends zijn de opkomst van real time collaboration –dwars door de organisatie heen-, de explosie van allerlei soorten portals en de integratie van portals, content management en samenwerking. Het gaat erom mensen toe te staan hun eigen werkomgeving te bouwen en hun daartoe te faciliteren.

 

Een aantal aspecten eruit gelicht:

         Als je kijkt naar real time collaboration, dan zie je dat presence hierbij erg belangrijk is; zien wanneer iemand beschikbaar is, bijvoorbeeld via MSN-achtige technieken. Dit instrument integreert steeds meer met portals –zowel bedrijfs- als consumentenportals- en kan processen duidelijk versnellen.

         Bij content management gaat het steeds meer om het op maat linken van de juiste informatie aan het proces. Een trend hierin is –zoals ik al eerder aangaf- het vervaardigen van templates hierin ten behoeve van hergebruik.

         Rondom portals is een ontwikkeling gaande om steeds beter content direct op het juiste publiek te richten.

 

Samenvattend:

  1. De extreem gëindividualiseerde werknemer heeft het vermogen om zijn en zijn bedrijfsomgeving meer dan ooit te veranderen en op zijn leest te schoeien.
  2. Mensen zullen meer en meer virtueel communiceren. Dit wordt gemeengoed.
  3. Slimme bedrijven zullen kapitaliseren op mensen en samenwerken en dit bekijken vanuit het oogpunt van innovatie.
  4. De managementstijl dient hiertoe te worden aangepast.
Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s