Skip to content

Web 2.0 introduceren in uw bedrijf

22/10/2006

In de zoektocht naar hoe de consumerization van bedrijfsapplicaties zich zal voltrekken, las ik hoe Wladawsky-Berger, Vice President of Technical Strategy and Innovation voor IBM, ingaat op het boek ‘Innovation – The Missing Dimension’ van Richard Lester en Michael Piore. Kort samengevat komt het er op neer dat innovatie afhangt van twee processen: analyse en interpretatie. Analyse is hierbij een lineair proces, waarbij men weet wat het probleem is. Interpretatie daarentegen is een holistisch proces, een activiteit waaruit iets compleet nieuws ontstaat, nieuw inzicht in de klant, een nieuw product, een nieuwe dienst.

Waar een ouderwetse hierarchische managementstijl voldoet voor analyse, daar heeft interpretatie een heel andere benadering nodig. “They liken the role of the manager in encouraging conversations that lead to brand new innovative ideas to the role of a good hostess at a cocktail party  ” . . . identifying the ‘guests,’ bringing them to the party, suggesting who should talk to whom and what they might talk about, intervening as necessary to keep the conversations flowing, and generally navigating between the shoals of boredom and hostility, either of which would cause the party to break up and the participants to leave.” Dit past in mijn idee dat de manager minder werk doorschuift maar een andere rol op zich neemt: de van initiator, inspirator en op die manier een rol van leider. En interpretatie wordt steeds belangrijker, want innovatief zijn wordt steeds belangrijker voor organisaties.

Nog zeer veel organisaties worstelen hiermee, gewend als ze zijn aan de traditionele manier van management. Wladawsky-Berger ziet parallellen met de eisen die aan het management worden gesteld, met die van Web 2.0, met haar samenwerkingssoftware, delen van kennis en sociale netwerken.

Ik ben het daarmee eens. Wel benadruk ik nogmaals wat ik al eens eerder heb gezegd, namelijk dat bij bedrijven hierover veel scepsis bestaat. Ik zeg scepsis, maar in wezen is het faalangst: de angst om met iets nieuws -bijvoorbeeld blogging- de mist in te gaan en een lachertje te worden. Daarom blijf ik hameren op maatwerk implementatie bij de introductie van Web 2.0- achtige zaken op de werkvloer: anders dan in de buitenwereld -waar communities juist uit gelijkgezinden bestaan-, heb je in een bedrijf te maken met een doorgaans sterk heterogene doelgroep. Een doelgroepgerichte introductie zal het meeste succes opleveren en de initiatiefnemer behoeden voor mogelijk gezichtsverlies!

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s