Skip to content

Gartner: begin van tweede revolutie

17/10/2006
tags:

Vorige week werd in Florida de Gartner ITxpo gehouden, een symposium voor iedereen die wil weten waar het heen gaat met business en IT de komende jaren, en dat ondermeer sprekers kent als Steve Ballmer (CEO Microsoft), John Chambers (CEO Cisco) en Paul Otellini (CEO Intel).

Gartner CEO Gene Hall zei het in zijn opening als volgt: “After a four year period of relative quiet, the technological and business foundations for a second internet revolution are now beginning”.


Menno van Doorn, van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie, en al voor de zesde keer op de GartnerITxpo, geeft hierbij aan: “Nu zijn velen Gartner al voorgegaan in het voorspellen van nieuwe revoluties. Maar het feit dat Gartner het zegt maakt het bijzonder. Dit anlistenbureau wordt er steevast bijgehaald om investeringsbeslissingen te verantwoorden. ‘Goedgekeurd door Gartner’ is een belangrijke koersbepaler voor het ICT-gedreven bedrijfsleven. Nu geeft Gartner zijn goedkeuringsstempel aan de bottom-up-beweging achter het internet 2.0: sociale netwerken, co-creërende consumenten, anti establishment en nieuwe business modellen.”   

Bron: Hansonexperience

Het begrip consumerization wordt hiervoor gebruikt. Gartner gaf vorig jaar al aan: ‘The impact of consumerization is the single most significant trend impacting IT in de next 10 year’.   “As perceptive CIOs seek to transform their rigid, legacy-ridden infrastructures into agile, efficient, service-driven delivery mechanisms, they must adopt a pragmatic approach to managing the risk of consumer IT while embracing the benefits,” zegt Steve Prentice, vice president en research director bij Gartner. “Otherwise, the CIOs risk being sidelined as the ‘enemy’ by their constituencies.” 

“Consumer markets will drive much of the industry’s underlying research and development, rather than the military and business markets,” vervolgt Prentice. “This will significantly reduce product life cycles. Consumer products are geared toward ever-decreasing product life cycles.” 

(Voor meer over de GartnerITxpo, zie ondermeer Clint Boulton.)  

 

Dit is in lijn met wat ik al eerder beweerde: de revolutie Web 2.0 die zich buiten de bedrijfsmuren aan het voltrekken is, zal er binnenkort binnen gaan afspelen.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s