Skip to content

Second Life en real life

05/10/2006

Vandaag heb ik me er dan maar eens aan gewaagd: Second Life. Er is al veel gezegd en geschreven over dit fenomeen. Bij mij komt de metafoor op met ons eigen denken: alsof we met dit soort toepassingen de dromen van de wereld aan het maken zijn, een denk- en droomwereld naast onze echte wereld, een wereld waarin min of meer straffeloos dingen zijn uit te proberen en kunnen worden teruggedraaid.

Maar goed, de tendens is hiermee wel dat de vermenging van real life met virtual life steeds heftiger vormen aanneemt. Op de weg terug van mijn werk naar huis, had ik het gevoel dat ik nog steeds in een virtueel spel zat. Kunnen we straks ons virtuele en ons echte leven nog uit elkaar houden, of vloeit dat bijna onzichtbaar in elkaar over? Wat hier zeker aan bijdraagt is de kwaliteit van de graphics (niet per se het geval in Second Life overigens). Laatst keek ik in een warenhuis uit de verte op een scherm naar wat ik dacht een voetbalwedstrijd. Pas dichterbij zag ik dat er een game werd gespeeld. Niet lang daarna zat ik in een tent waar een tenniswedstrijd werd uitgezonden op TV. Daarbij moest ik beter kijken om te beseffen dat het hier niet om een game ging, maar om een echte wedstrijd.

Goed, bij een bioscoopbezoek had je dat natuurlijk ook wel eens, dat je je nog een tijdje in de film waant. Maar dat was altijd beperkt in tijd. Hoe is het als je altijd online bent en dus ook heel regelmatig in en uit virtuele werelden stapt? To be continued…

2 reacties leave one →
  1. 06/10/2006 1:06 pm

    Een speler van second life heeft laatste de makers aangeklaagd omdat ze zijn virtuele grond in beslag hadden genomen. Ook een leuk staaltje van vermening van virtual life met real life.
    http://www.wired.com/news/culture/0,70909-0.html

  2. Roeland Loggen permalink
    26/10/2006 3:26 pm

    Interessant wordt het als we de meer virtual reality technologie gaan toepassen hier – zet je helm op en plots ben je in je secondlife omgeving. Grappig is om te zien dat diverse bedrijven, Reuters, Sun al gewoon presentaties doen. Een nieuw soort seminar of training omgeving in feite.
    Ik vond het overigens nogal saai en geen makkelijk concept. Ronddwalen in een lege wereld. Als doom en quake speler mis je toch een geweer en spannende monsters 🙂

Geef een reactie

