Skip to content

Baas vervangen door infosphere

26/09/2006

Maar hoe ziet de organisatiestructuur van organisaties in de electronische eeuw er dan uit? Duidelijk mag zijn dat deze geheel wordt bepaald door de gerichtheid op de klant. En dit in plaats van de gerichtheid op de baas. Al lange tijd wordt gesproken over de manager als coach, maar in de praktijk is de manager nog steeds leidinggevende, waarmee ik bedoel: degene die het werk doorschuift. Dit zal zeker veranderen. Ik weet dat dit bij mensen vragen oproept, maar de discussie is al gaande. Zie bijvoorbeeld dit artikel over de relatie tussen managers en lagere arbeidsproductiviteit. De klant zal in de ‘aansturende rol’ de arbeidsproductiviteit zeker niet verlagen, maar juist verhogen!

De manager als coach geeft natuurlijk ook richting, maar dt door met de werknemer(s) de strategie en richting van het bedrijf te overleggen en bediscussieren. De werknemer en zijn manager hebben dus gesprekken over competenties, over tooling en over strategie.

Ik durf dus te stellen dat bij de meeste bedrijven de manager het werk niet meer doorschuift. Klanten plaatsen werk in een pool en die wordt door verschillende teams van werknemers leeggehaald. Hierbij stuiten we op iets wat wel eens een erg belangrijk thema in deze electronische eeuw kan worden: de communicatie  met de ‘infosphere’. Maar hierover later meer.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s