Skip to content

Visie

24/09/2006

Laatst hield ik een strategiesessie waarbij formulering van missie, waarden en visie aan bod kwamen. Zoals je wellicht weet hecht ik veel waarde hier aan, omdat het goed aangeven van de richting waarin het bedrijf zich beweegt steeds belangrijker wordt naarmate werknemers steeds zelfstandiger worden. Tijdens de sessie werd gevraagd om een aantal voorbeelden te noemen.

Met dank aan Robert Niven, enkele voorbeelden van missies en waarden:

Missies:

Merck
To preserve and improve human life
3M To solve unsolved problems innovatively
Wal-Mart To give ordinary folks the chance to buy the same things as rich people
Walt Disney To make people happy
HP To make technical contributions for the advancement and welfare of humanity
Marriott To make people away from home feel that they are among friends and are really wanted
Sony To experience the joy of advancing and applying technology for the benefit of the public
Mary Kay To give unlimited opportunity to women
Cargill To improve the standard of living all around the world

Waarden:

General Electric        

  • Having a passion for excellence and hating bureaucracy
  • Being open to ideas from anywhere and committed to working things out
  • Living quality and driving cost and speed for competitive advantage
  • Having the self-confidence to involve everyone and behaving in a boundless fashion
  • Creating a clear, simple, reality-based vision and communicating it to all consituencies
  • Having enormous energy and the ability to energize others
  • Stretching, setting aggressive goals, and rewarding progress, yet understanding accountability and commitment
  • Seeing changes as opportunities, not threat
  • Having global brains and building diverse and global teams 

Nordstrom

  • Service to the customer above all else
  • Hard work and individual productivity
  • Never being satisfied
  • Excellence in reputation, being part of something special 

Walt Disney

  • No cynicism
  • Nurturing and promulgation of “wholesome American values”
  • Creativity, dreams and imagination
  • Fanatical attention to consistency and detailPreservation and control of the Disney magic

Visie:

n van de krachtigste visies ooit, die duizenden mensen jaren gemotiveerd aan het werk heeft gezet, komt weliswaar niet uit het bedrijfsleven, maar geeft wel goed weer hoe sterk een visie kan werken. Hij is geformuleerd door John F. Kennedy op 12 september 1962:  We choose to go to the moon. We choose to go to the moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard, because that goal will serve to organize and measure the best of our energies and skills, because that challenge is one that we are willing to accept, one we are unwilling to postpone, and one which we intend to win, and the others, too.”  De speech is in zijn geheel een goed voorbeeld: http://www.quotedb.com/speeches/to-the-moon.

 

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s