Skip to content

Tools veranderen alles

21/09/2006

Enkele dagen geleden ging ik in op de psychologie binnen communities waarover ik een lezing had bijgewoond op eDay. Schiet me bij het voorbereiden van een presentatie ineens nog iets te binnen dat me was geroepen op eDay, namelijk: Tools change EVERYTHING! Waarmee werd bedoeld: niet alleen datgene waarvoor de tool in het leven was geroepen, maar er doen zich tal van neveneffecten voor!

Als voorbeeld werd een boot genoemd: met een boot kun je van A naar B varen, maar dat is niet het enige. Als er geen boten bestaan dan zal de man die vanaf zijn strand naar een eiland voor de kust kijkt doorgaans niks doen. Bestaan er boten, dan zal hij ineens gaan denken: zal ik dat eiland eens van dichtbij gaan bekijken.

Onder hetzelfde motto -dat tools alles veranderen- vond ik een voorbeeld dat in Marketingfacts werd genoemd rondom Google Earth. Mensen die letters in het landschap maken om op Google Earth te komen.

Ook bij de implementatie van enterprise portals binnen een organisatie zul je dit gegeven terugzien, tot in het kleinste detail, bijvoorbeeld de manier waarop mensen met afspraken en vergaderingen omgaan. Echt waar: tools veranderen ALLES.

One Comment leave one →
  1. Marcel Villerius permalink
    22/09/2006 12:08 pm

    Ha Joost,

    Leuk om je blog te lezen! Groeten van een oud-collega.

    Marcel Villerius

Geef een reactie

