Skip to content

Business Strategy Patterns

09/08/2006

Wat me al een tijdlang stoort is dat bedrijfsstrategie wordt omgeven door een enorme wolligheid. Zo hoor ik ondernemers zaken als bedrijfsstrategie en marketingstrategie door elkaar halen. Eveneens merk ik dat CEO’s soms slecht bekend zijn met wat basale zaken als missie en visie inhouden. En daarnaast nogal eens het belang van een goede, consistente strategie te laag inschatten.

Laat ik het maar een beetje mijn missie 😉 maken om hierin wat meer duidelijkheid te scheppen. Gelukkig sta ik hier (uiteraard) niet alleen in. Ik was blij om een post van Julian Elve te lezen over Business Strategy Patterns. Hij haalt hier ondermeer Allen Kelly aan, die hierin al enige vorderingen heeft gemaakt.

Overigens is dit nog een erg nieuw terrein, maar zeker interessant om in de gaten te houden. De behoefte aan direct toepasbare “best practices” naast de veelal theoretische modellen is mijns inziens groot.

Voor wie op zoek is naar een interessant document over patterns op gebied van verandermanagement, kan ik het boek “Fear Less: Patterns for Introducing New Ideas” van Mary Lynn Mans en Linda Rising aanbevelen. Voor wie belangstelling heeft in de (legaal gedownloade) PDF, laat het even weten.  

No comments yet

Geef een reactie

