Skip to content

Kennismanagement en social software

24/07/2006

Binnen een bedrijf wil je dat kennis wordt gedeeld en wordt vastgehouden (kennismanagement). Een paar technieken beginnen min of meer ‘standaard’ te worden als het gaat om het delen en opslaan van kennis (zie ondermeer Frankwatching of Wladawski-Berger). Het gaat om:

  1. blogging
  2. wiki
  3. social bookmarking
  4. persoonlijke pagina

(De laatste is een toevoeging van mijn kant, het gaat hierbij om profielpagina’s, zoals je die in social communities hebt.) Dit zijn dan ook de elementen waar ik het eerst naar kijk als ik een kennisintensieve omgeving ga ontwerpen.

Een klein voorbeeld: Sharepoint 2007 is een hot topic. Dat houdt in dat inmiddels veel mensen binnen het bedrijf er mee bezig zijn en kennis opdoen. Het is zinvol om hiervoor een kennisomgeving op te zetten. In dit geval wordt hier ook de Sharepoint 2007 omgeving voor gebruikt. De vertaalslag is recht-toe-recht-aan:

  • Blogging -> Blogs op persoonlijke pagina MOSS 2007
  • Wiki -> Wiki in MOSS 2007
  • Social bookmarking -> Lijsten met links
  • Persoonlijke pagina -> MySite

Overigens zetten we wel nog een inhoudelijke structuur hierbinnen op.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s