Skip to content

De invloed van het web op leren

16/06/2006
tags:

Het wordt steeds belangrijker om de kinderen van vandaag, de digitale generatie te begrijpen. Niet alleen onderwijsgevenden, maar ook HRM-afdelingen, strategen en marketeers. Door te begrijpen hoe de sociale praktijken en geconstrueerde werelden van bijvoorbeeld communities en multiplayer games in elkaar zitten, ontdekken we nieuwe innovatieve werelden en hoe ‘zin’ wordt beleefd binnen deze werelden. Wellicht herinnert u zich nog het geval waarbij een speler van World of Warcraft de dood vond doordat hij te lang en intensief gespeeld had. En dat enkele dagen erna een online begrafenis (in World of Warcraft!) ter ere van hem werd gehouden. 

Wladawsky-Berger vraagt zich af of de vorige generatie zich niet focuste op informatie, en de komende generatie op ‘betekenis’ en leren veel meer op die manier ziet. Wat zeker zo is, is dat als je let op het taalgebruik in media, actualiteitenrubrieken en bedrijfsleven, dat veel meer wordt gesproken in termen van flow, processen, golfbewegingen, kortom: de grotere gehelen. Dit houdt automatisch in dat meer wordt gedacht in termen van betekenis en tevens in termen van dynamiek. Dit is een beweging die al gaande is sinds Alvin Toffler zijn “Third Wave” schreef, Prigiogine zijn “Orde uit chaos” en Capra “De Tao van de Fysica”. Je zou e.e.a. nog verder kunnen terugvoeren op bijvoorbeeld iemand als Theillard de Jardin.

Maar vandaag de dag zitten we wat dat betreft in een enorme versnelling. En deze wordt het snelst opgepakt door de nieuwe generatie. Daarom ben ik het eens met Wladawsky-Berger dat het zinvol is om te kijken naar die digitale generatie. Bijzonder hieraan is dat we naar de volgende generatie kijken als voorbeeld, in plaats van naar een volgende.

John Seely Brown (al in 1999-2000) hield er een presentatie over, en met name over het feit dat onze digitaal opgroeiende kinderen wat anders tegen de wereld zullen aankijken dan wij mogelijk denken. Hij duikt dieper in op de onderliggende krachten en trends in de digitale wereld, en komt tot een soort van leermatrix die hij ‘leer-ecologie’ noemt.

Een diepe wijziging vindt plaats: een verschuiving tussen technologie om het individu te ondersteunen naar technologie om relaties te ondersteunen. Hierdoor vinden we nieuwe manieren, nieuwe tools en nieuwe sociale protocollen om elkaar te helpen en te leren. Dit leidt vervolgens tot een nieuwe cultuur van leren. Web 2.0 toont aan dat John Seely Brown hierin gelijk had en dat we midden in deze verschuiving zitten.

 

Advertenties
One Comment leave one →
  1. 01/07/2006 10:34 pm

    Interessante bijdrage! Ik heb er op mijn weblog aandacht aan besteed.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s