Skip to content

Samenwerking als belangrijkste driver voor innovatie

17/05/2006
Ongeveer elke studie ziet de macht van samenwerking en gemeenschappen als één van de belangrijkste krachten die op dit moment de innovatie voortdrijven. Zo komt dit ook naar voren in een studie van IBM, waarin één belangrijke conclusies is dat de innovatie meer en meer open is en gedreven wordt door samenwerking. Specifiek, zegt het rapport dat ” . .  close cooperation across an ecosystem will stimulate new business designs, as companies redefine what they do and what they rely on others to do”. Het GIO-rapport 2.0 (verschenen eerder dit jaar) identificeerde de macht van netwerken, d.w.z. social communities, als één van de belangrijkste bevindingen.
Evenzo kwam uit een CEO 2006 studie dat externe samenwerking is essentieel voor innovatie, met daarbij klanten en business partners als belangrijkste bron voor innovatieve ideeën. In de snel bewegende en sterk concurrerende wereld van vandaag, erkennen meer en meer ondernemingen dat er veel meer mogelijkheden voor innovatie in de markt bestaan, die door samenwerking zijn te realiseren, in plaats van op zichzelf.  
Waar de waarde van partnering dus duidelijk wordt ingezien, in de praktijk blijkt het nog bijzonder lastig om deze te realiseren, of het nu gaat om Business Unit-overstijgende of bedrijfsoverstijgende samenwerking. Verbazingwekkend is dit niet. Dit vraagt nu eenmaal om een cultuuromslag. In de kern vraagt een cultuur van samenwerking een mate van overwinning van trots, d.w.z. het toegeven dat men niet alles alleen kan. Een dergelijke cultuur moet een aantal paradoxen omarmen. Het moet zowel agressief als zelfbewust zijn, zowel trots als bescheiden, zowel concurrerend als anderen helpend.
Waar uiteindelijk de kern zit is, denk ik, dat het bedrijf door zowel concurrentie als samenwerking steeds beter een eigen, krachtige positie kiest, waarin het aanvullend kan zijn voor anderen. Op persoonlijk vlak kennen we dit uiteraard ook, als we samenwerken in teams.
Naast constateren dat een cultuuromslag nodig is, is het natuurlijk interessant om te realiseren hoe die ook kan worden bewerkstelligd. Mijns inziens zijn hier altijd twee ingredienten voor nodig: noodzaak en mogelijkheid.
Hoe zeer dit ook klinkt als een open deur, in de praktijk wordt van dit besef al te weinig gebruik gemaakt. Zelf beken ik ook dat ik in het bewerkstelligen van samenwerking met collega-bedrijven op het gebied van Enterprise Portals (Sharepoint) of Business Intelligence hierin regelmatig tekort ben geschoten.
Daarom: zorg er ten eerste voor dat je een noodzaak creëert om de samenwerking aan te gaan. Doe samen een project voor een klant, maak zichtbaar dat samenwerking nu een vereiste is voor voortbestaan over langere tijd, bedenkt iets. Let op dat noodzaak iets anders is als voordeel. Hier hebben we het over dwingende noodzaak.
Ten tweede: faciliteer de samenwerking. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van gezamenlijke (virtuele) ruimtes, bieden van de mogelijkheid tot uitwisselen van mensen op projecten, etc. Ik ben van mening dat het taak- en aktiegericht managen in de aanvangsfase onnodig is. Als er niks gebeurt is de noodzaak onvoldoende gecommuniceerd of deugt het creëren van de mogelijkheden elkaar te ontmoeten niet.   
Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s