Skip to content

Zijn grote bedrijven intelligenter dan kleine?

04/05/2006

Blogde ik even geleden over Wladawsky-Berger van IBM die vertelde dat met social software en blogging de ‘code van kennismanagement’ was gekraakt, nu gaat prof. Andrew McAfee hier ook op in, in een artikel van MIT Sloan Management Review. Hij vertelt hierin ondermeer dat het goede van de nieuwe technologie is dat ze zich richt op de praktijk en output van kenniswerkers, in plaats van op het proces van opslaan van kennis.

McAfee schrijft dat het een intrigerende mogelijkheid is dat grotere bedrijven ineens meer doorzoekbaar, analyseerbaar en bestuurbaar zouden kunnen worden dan kleine, in tegenstelling tot wat vroeger het geval was. Dat mensen in een groot bedrijf gemakkelijker dat vinden waar ze naar zoeken. Vroeger werd dat door de ingewikkelde structuur van grote bedrijven steeds moeilijker. Dat zou wel eens omgedraaid kunnen worden.

Erg interessante gedachte, die er vrij vertaald op neer komt, dat naar mate de intelligentie van een bedrijf groter is, het bedrijf beter bestuurbaar, flexibeler en efficienter kan zijn. En dat de intelligentie van een bedrijf groter wordt, naarmate er meer kenniswerkers werken (die ook de kennis actief delen).

(via blog van Nicholas Carr)

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s