Skip to content

De mogelijkheden van Sharepoint 2007

27/04/2006

Eerder al stipte ik de nieuwe versie van Sharepoint, Sharepoint 2007 aan. Ik ben er nog eens wat dieper ingedoken, nu met een ontwerpersblik.

Microsoft onderscheid als gebieden de Portal, Search, Content Management, Business Processen en Business Intelligence. Vanuit een gebruikersperspectief kan ik hier inkomen. Elk gebied kent namelijk zijn specifieke gebruik en functie.

De Portal is het gebied waarin alles wordt ontsloten voor het bedrijf als geheel. De Portal kan voor een belangrijk deel zijn gepersonaliseerd, zodat iemand niet wordt overspoeld met voor hem irrelevante informatie. Een ander deel bestaat juist uit informatie voor iedereen, bijvoorbeeld ten behoeve van mededelingen van de directie.

Search is een heel apart gebied. Hiervoor hoeven we alleen maar naar Google te kijken om te beseffen dat dat zo is. Search is (met name) een belangrijke techniek in samenhang met de Portal en is hier dan ook in geintegreerd.

Content Management en Business Processen kunnen sterk met elkaar verweven raken. Bepaalde documenten worden immers gebruikt binnen bepaalde bedrijfsprocessen. In Microsoft’s filosofie worden bedrijfsprocessen echter met name gedreven door formulieren. Formulieren zijn feitelijk rijke documenten die in XML zijn opgemaakt en daardoor bijzonder flexibel in het gebruik van ingevulde data voor andere toepassingen. Bedrijfsprocessen die te maken hebben met Content Management zijn veelal turbulente processen die niet zo eenvoudig in stappen zijn uit te schrijven. Professionals interacteren op een vaak onvoorspelbare wijze met documenten en andere professionals om een gezamenlijk doel te bereiken. Eerder schreef ik over deze twee verschillende vormen van processen: processen die sterk op beheersing zijn gericht en meer informatiegedreven processen. Ik zal hier nu niet nader op ingaan. Wel moge duidelijk zijn dat we het bij Content Management hebben over de informatiegedreven processen, en bij Business Processen over de op beheersing gerichte processen.

Tenslotte: Business Intelligence. Dit is een essentieel element binnen de hele waaier van bedrijfsinformatie en ik ben blij dat Microsoft dit -met SQL 2005 en de Business Scorecard Manager- een belangrijke plaats heeft gegeven binnen de integratie met Sharepoint. Mijns inziens vormt Business Intelligence informatie het startpunt voor akties binnen de organisatie. Deze zal daarom overal in de organisatie moeten doordringen en kwantitatieve, gestructureerde data moeten combineren met ongestructureerde data als bijvoorbeeld kennis. Gezien het belang van Business Intelligence en Business Scorecards onderhoud ik een aparte blog over dit onderwerp (in het engels).

In komende posts zal ik nader ingaan op de verschillende gebieden en hoe Sharepoint 2007 hierop is in te zetten.

One Comment leave one →
  1. Alex Broere permalink
    30/01/2008 3:35 pm

    Ja ik ben ook aan het kijken naar de mogelijkheden van SharePoint en wat dat voor nut heeft voor het bedrijf waar ik werk. Ik kijk uit naar de resultaten die jij hebt geboekt in het ondezoek naar de mogelijkheden van sharepoint en hoe die inzetbaar zijn

    -Alex-

Geef een reactie

