Skip to content

Hoe bedient u de communities binnen uw bedrijf?

26/04/2006
tags:

Mijn collega Rodger stuurde me een artikel door over communities en hoe ‘local’ en ‘global’ daarbij soms in conflict kunnen komen. Een artikel dat ook suggesties doet over het ontwerpproces van sites rond communities. Het artikel is van Danah Boyd en heet “Glocalization: When Global Information and Local Interaction Collide“. Het komt uit een presentatie op de O’Reilly Emerging Technology Conference maart 2006. Rodger, dank!

Glocalization wil zeggen de toestand waarin lokale issues en globale issues met elkaar in conflict komen. Het heeft te maken met verwarring en onbegrip. En met culturen die botsen. In een wereld waarin mensen over de hele wereld steeds meer de kans krijgen elkaar te ontmoeten binnen virtuele communities, is een belangrijk vraagstuk hoe je community-sites ontwerpt die rekening houden met ‘glocalization’.

Danah Boyd doet een poging hiertoe. Ze vergelijkt hierbij drie bekende communities: Craigslist, Flickr en MySpace. De sites hebben een aantal zaken gemeenschappelijk. Ze hebben gepassioneerde persoonlijkheden die ermee zijn gestart. Early adaptors hadden het gevoel deel uit te maken van een intieme gemeenschap. Ze zijn organisch gegroeid. Elke site heeft een unieke eigen cultuur.    

Essentieel hierbij is hoe de ontwerpers in hun wereld staan. Hoewel behept met een visie, leggen ze geen toekomstplan voor jaren vast. In plaats daarvan kijken en luisteren ze goed naar wat de gebruikers zeggen, en hoe verandert wat gebruikers zeggen. Ze zetten hun talent in voor het collectief in plaats van voor hun eigen persoonlijke doelen. Ze zijn gepassioneerd over wat ze doen en voor wie ze het doen. Dit kun je ‘embedded observation’ noemen, constant monitoren van de behoefte als deel van het ontwerpproces.

Dit ‘embedded observation’ is goed te doen met een relatief kleine community. Anders wordt het als die groeit en meer en meer mensen deelnemen. Cultuur- en taalverschillen gaan een belangrijke rol spelen. Soms gaat een site daarom een kant op die de ontwerper niet alleen niet had voorzien, maar die voor hem ook niet meer is te volgen (te groot verschil met zijn eigen cultuur). Ontwerp en behoefte gaan dan uiteenlopen, wat het begin van het einde kan inhouden.

Hieruit zijn een aantal lessen te trekken. Ten eerste blijft passie een drijvende kracht. Daarnaast wordt het echter belangrijk om mensen te betrekken die de cultuur van de communities die ontstaan begrijpen. Het kan verstandig zijn die -naar behoefte- aan je designteam toe te voegen. Betrek daarnaast ook de helpdesk bij je designteam. Ik gaf al aan dat een site geen plan heeft jaren vooruit. Ontwerp ook niet voor perfectie, maar voor herontwerp. Flexibiliteit in ontwerp is belangrijker dan het ontwerp zelf. Tenslotte: documenteer de veranderingen die plaatsvinden, zowel de culturele veranderingen in de community als de technische veranderingen waarmee je hierop hebt ingespeeld.

Een manier om deze lessen toe te passen is om de controle voor een belangrijk deel bij de gebruikers zelf te leggen. We zien dit ook gebeuren in de populaire social network sites. Zorg er hierbij voor dat gebruikers voldoende hun eigen privacy kunnen beheersen, maar daarnaast ook ‘toevallige’ ontmoetingen kunnen hebben met mensen met wie ze iets gemeenschappelijk hebben. Deze ‘toevallige’ ontmoetingen blijken voor veel mensen een belangrijke drive om deel te nemen aan de virtuele communities die we op dit moment kennen.

Tot zover Danah Boyd. Het is niet allemaal nieuw wat ze zegt. Maar wel erg prettig dat een aantal kenmerken van communities zijn geanalyseerd en op een rijtje worden gezet. De succesvolle communities passen de principes die ze noemt inderdaad toe en dit is ook bekend. Een gebied waar dit minder bekend is en ook minder wordt toegepast, is binnen de communities bij bedrijven. Deze zijn dan ook veel minder ontwikkeld dan de communities die al werden genoemd. Toch verdient dit aandacht. Te verwachten is dat communities binnen bedrijven, en deze zijn ook vaak internationaal of globaal georienteerd, een grote vlucht zullen nemen. Dit wordt een geheel nieuwe tak aan het intranetspectrum. Bij de implementatie van een intranet wordt minder gedacht in termen van passie, cultuur en luisteren naar de eindgebruiker. Iemand het als verantwoordelijkheid toegewezen, niet zelden wordt het gezien als een IT-implementatie. In die zin vind ik de presentatie van Danah Boyd verhelderend, om de lessen die ze opsomt toe te passen op een nieuw soort communities: die van de bedrijven.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s