Skip to content

Internet strategie matrix

14/03/2006

Nog even een klein stukje over Tiggelaar. In ‘Internet strategie’ komt hij met een handige matrix van instrumenten die je kunt inzetten binnen het strategisch management proces:

Fase

Analyseren
Beslissen
Controleren
Visie- en missie-ontwikkeling
PEST-analyse (alg)
Competentie-analyse (alg)
TDC-grid (internet)
Informatie-intensiteit (internet)
Waarden (alg)
Kansen vs competenties (alg)
Strategische koers
Internet als visie-element? (internet)
Balanced Scorecard: doelen (alg)
Strategische analyse
5-krachten (alg)
Waardeketen (alg)
Competitoranalyse
TDC-analyse waardeketen (int)
Internet-strat mix
Netscan internet
Groeifasenmodel internet
SWOT (alg)
Internet strat mix
Internet als kritische succesfactor?
Balanced Scorecard: maatregelen en targets
Strategische keuze
Best practice survey
Brainstorm (alg)
Opties (alg)
TCD-grid strat opties (internet)
Groeifasenmodel internet
Methodische opties internet
Passendheidscheck
Haalbaarheidscheck
Beslisboom (alg)
ROI Internetopties
Haalbaarheidschecklist internet
Internet als strategisch hulpmiddel
Balanced Scorecard: initiatieven
Strategie-implementatie
Analyse implementatie-eisen
Analyse verandercontext
Implementatie-succesfactoren (alg)
Gantt-chart
Keuze veranderaanpak
Veranderproject/ Internetproject
Internet als procesondersteuning
Balanced Scorecard: evaluatie en feedback


Ik denk dat veel van de zaken die hij noemt nog goed toepasbaar zijn. Binnenkort zal ik echter naar een aantal nieuwe modellen kijken in hoeverre die wellicht al beter toepasbaar zijn dan de hierin genoemde. 
Binnen het implementeren van strategie noemt Tiggelaar terecht internet als mogelijkheid om het proces van implementatie te verbeteren en versnellen. Ik ben hiervan zelf ook een groot voorstander. Ik heb deze vorm van internetgebruik al eens ‘e-change’ genoemd. Het is mogelijk om in de virtuele wereld al een organisatie in te richten, te ‘spelen’ en mee te werken, nog voordat deze hard wordt vastgelegd in de ‘echte’ wereld. Dit maakt dat scherper zicht wordt verkregen over de organisatieverandering, dat deze meer draagvlak krijgt en dat de overgang naar de werkelijke verandering eenvoudiger wordt.

 

 

 

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s