Skip to content

Een drijvende kracht achter Web 2.0

10/03/2006
tags:

In een gesprek bij een van onze klanten ging ik als sideline in op wat ik zie als een drijvende kracht achter Web 2.0. Deze drijvende kracht hangt samen met de omkering van aanbod- naar vraaggestuurd, die we de afgelopen decennia hebben mogen meemaken.

Vraagsturing zorgt ervoor dat informatie over hoe de behoefte van de consument in elkaar zit van steeds grotere waarde wordt. Informatie over diens behoefte maakt het immers mogelijk om gerichter marketing te bedrijven. Als de consument ook nog toestemming (impliciet of expliciet) geeft tot het bieden van informatie over producten of diensten, dan is dit helemaal ideaal. We hebben het dan over ‘permission marketing’.

Werp voor de aardigheid eens een blik op typische Web 2.0 software (in mijn blogs van de afgelopen maanden treft u vele voorbeelden aan). U ziet dat elke applicatie veel waarde biedt voor de consument, vaak gratis. Daarnaast valt u op dat de consument met het gebruik van de applicatie veel informatie over zichzelf weggeeft. Het is deze informatie die voor bedrijven waardevol is om marketing mee te bedrijven. In het ideale geval is het mogelijk om volledig gepersonaliseerd te marketen! De Web 2.0-machine wordt dus gevoed door honger naar uw persoonlijke gegevens! 

Een paar relativeringen:

Nieuw is dit natuurlijk niet: Airmiles is op hetzelfde principe gebaseerd. Permission marketing is in het beste geval een win-win situatie voor bedrijf en consument.

En het is niet zo dat winstmodellen van Web 2.0-bedrijven volledig op dit gegeven zijn gebaseerd. Een ander winstmodel is dat een ‘installed base’ wordt gecreeerd die mensen gratis krijgen, waarna voor add-ons betaald moet worden.

Als bedrijf kunt u  de taktiek afkijken van Web 2.0 bedrijven. Bedenk een internettool die steeds waardevoller wordt voor uw klant naarmate die meer informatie over zichzelf verstrekt. Geef de tool gratis weg. Biedt via het kanaal informatie over uw producten of diensten op maat van de verstrekte informatie aan.

Een vraag die u zich daarnaast kunt stellen is hoe het zal gaan met Web 2.0 software die is gericht op bedrijven. Zal deze ook (deels) gratis worden aangeboden, in ruil voor uw bedrijfsinformatie? Wilt u eigenlijk dat anno 2015 al uw bedrijfsinformatie ergens op het web staat opgeslagen? Doorzoekbaar of niet? Voor uw privegegevens is dit mogelijk al binnenkort een issue. Voor uw bedrijfsgegevens duurt dit mogelijk nog wel even.


Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s