Skip to content

TDC vs strategische modellen

07/03/2006

Ik bouw voort op de eerdere blogs (hier, hier, hier, hier en hier) over internet strategie zoals Tiggelaar die beschreef in zijn boek uit 2001. Ik maak een vergelijking met de huidige praktijk. Ik ben hierbij aangekomen bij de Time-Distance-Complexiteitsmatrix (TDC), uitgezet tegen de vier modellen die eerder werden genoemd: competentiedenken (Hamel&Prahalad), Balanced Scorecard (Kaplan&Norton), 5-krachtenmodel (Porter) en Waardeketen (Porter).

Mijns inziens is het nog steeds van waarde om de variabelen uit de modellen uit te zetten tegen de factoren waarop Internet sterke invloed heeft: Tijd, Afstand en Complexiteit. De volgende matrices ontstaan dan:

– Tijd, afstand en complexiteit op de ene as en Kennis, Creativiteit en Relaties op de andere.

– Tijd, afstand en complexiteit op de ene as en Financieel, Afnemers, Interne Processen en Leer- en groeiperspectief op de andere.

– Tijd, afstand en complexiteit op de ene as en macht van Leveranciers, Klanten, Nieuwe toetreders, Substituten en Concurrenten op de andere.

– Tijd, afstand en complexiteit op de ene as en Infrastructuur van de organisatie, HRM, Technologieontwikkeling, Verwerving op de andere. En een matrix met Tijd, afstand en complexiteit versus Ingaande logistiek, Operations, Uitgaande logistiek, Marketing & Sales en Service.

Wel zal het interessant zijn om te kijken of we ook wat nieuwe strategische en/of marketingmodellen kunnen confronteren met de variabelen Tijd, afstand en complexiteit. Ik hoop hierover binnenkort meer te schrijven.

 

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s