Skip to content

Tijd, Afstand, COMPLEXITEIT

02/03/2006

Tiggelaar heeft het in zijn vroegere boek over hoe informatie en communicatie technologie helpt om complexiteit te beheersten, naast tijd en afstand. Ik geloof dat dit in zekere mate waar is, maar dat de nieuwe technologie juist andere vormen van complexiteit introduceert. Met name daar waar het gaat om allerlei ‘systeemgedrag’, daar waar het internet -juist door de veelheid van verbindingen die het legt- gaat werken als een neuraal netwerk. Wel is het zo dat door toepassing van internet allerlei -voorheen gescheiden- ICT-applicaties door middel van internet kunnen worden geintegreerd. Dit is het terrein van EAI: Enterprise Application Integration. Daarnaast wordt meer zicht verkregen op gehele processen door de flow en status binnen elke processtap via internet zichtbaar te maken. Niet alleen top down, maar in principe door iedereen betrokken in het proces. Bovendien niet alleen binnen de bedrijfsgrenzen, maar ook daarbuiten. Business Process Management (BPM) gaat over dit onderwerp. Deze zaken zorgen uiteraard zeker voor complexiteitsreductie.

Tiggelaar gaat in op complexiteitsbeheersing in de contextuele, transactionele en organisationele omgeving.

Binnen de contextuele omgeving geeft hij een voorbeeld van geautomatiseerde nieuwsselectie, waardoor bedrijven een of meerdere keren per dag op de hoogte kunnen worden gehouden van de ontwikkelingen die specifiek voor hen van belang zijn. Dat was toen een juiste visie: op dit moment doet RSS precies dat. Ik denk in een veel grotere mate dan Tiggelaar toen voor mogelijk had gehouden. De grap is dat de externe communicatie eigenlijk juist complexer is geworden door sterkere invidivualisering, daardoor grotere heterogeniteit van doelgroepen en de grotere hoeveelheid communicatiekanalen waaruit zowel consument als bedrijf kan kiezen. Hoe de communicatie toch wordt vereenvoudigd is door de zaak om te draaien en de consument zoveel mogelijk het stuur in handen te geven (self-service). Op die manier kan internet inderdaad ineens complexiteit reducerend werken.

In de transactionele omgeving zorgt internet, ook anno nu, nog steeds voor reductie van complexiteit. Met name in de Business-to-Business sfeer zijn de relaties vereenvoudigd, waardoor sneller zaken kan worden gedaan.

Volgens Tiggelaar zorgt internet ook in de organisationele omgeving voor betere beheersing van de complexiteit van relaties. Dit is zeker waar. Wat echter ook waar is, is dat naarmate de technologie mogelijkheden biedt tot eenvoudiger beheer, dat dan ook de complexiteit van de relaties die worden aangegaan wordt vergroot. Deze zaken gaan hand in hand. Uiteraard zorgt dit fenomeen wel voor verfijning en daarmee kwaliteitsverbetering. Volgende keer meer over Tijd, Afstand en Complexiteit in relatie tot de fasen van strategisch management: ‘dromen’, ‘denken’, ‘durven’, ‘doen’.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s