Skip to content

Tijd, AFSTAND, Complexiteit

27/02/2006

Internettechnologie maakt het organisaies mogelijk om meer grip te krijgen op de factor ‘afstand’. Niet alleen geografische afstand wordt verkleind door het internet, ook psychologische afstand. Het internet zorgt niet alleen voor feitelijke nabijheid, maar ook voor een gevoel van nabijheid.

Tiggelaar onderscheidde in 2001 drie soorten afstand:

– Afstand in de contextuele omgeving: deze is drastisch veranderd. Er is een grotere onafhankelijkheid van de fysieke omgeving.

– Afstand in de transactionele omgeving: geografische locatie wordt steeds minder belangrijk in de selectie van leveranciers.

– Afstand in de organisationele omgeving: medewerkers, afdelingen en vestigingen van organisaties die geografisch zijn verspreid, werken samen alsof het om één grote organisatie gaat. Een voorbeeld is ook telewerken.

Wat we hier aan kunnen toevoegen anno 2006 is dat dit gegeven nieuwe vormen van samenwerking en communicatie heeft gebracht. Een voorbeeld ligt op het vlak van Business Process Management en Process Outsourcing. Sterke subprocessen kunnen eenvoudiger overal ter wereld aan elkaar worden geknoopt door een ‘orchestrator’ om deze aaneen te smelten tot een optimale waardeketen. Binnen organisaties worden samenwerkingspatronen en processen kopieerbaar door de ICT die deze patronen herbergt eenvoudig te kopieren. Zo ontstaan ‘best practices’ ergens in de organisatie, die met -bij wijze van spreke een druk op de knop- kunnen worden overgenomen in andere delen van de organisatie.

Psychologische afstand en geografische afstand verkleinen gebeurt tegenwoordig dagelijks binnen communities als Hyves, Spaces, etc. Trendwatchers zijn druk doende om in te schatten wat dit voor invloed heeft op de culturele aspecten.  

Wat ik in Tiggelaar’s beschouwing van vijf jaar geleden mis, zijn de effecten die de laatste tijd zo in het oog springen en die te maken hebben de kortere afstand tussen mensen, organisaties en gebeurtenissen. Dan bedoel ik het ‘levende’ aspect van het internet. De laatste jaren zijn we verrast door de effecten van de blogosfeer, van viral marketing, van ‘wisdom of the crowds’. Dit zegt iets over de toegenomen gevoeligheid van de informatieomgeving. Deze toegenomen gevoeligheid biedt kansen en bedreigingen voor organisaties. Een bedreiging is bijvoorbeeld plotseling reputatieverlies (één volhardende blogger kan al bijzonder vervelend zijn voor uw bedrijf). Een kans is bijvoorbeeld dat mensen buiten uw organisatie voor u aan de slag gaan om u bekend te maken (viral marketing) en mogelijk uw product of toepassing te verbeteren (bijvoorbeeld Google Maps).

Conclusie mijnerzijds is dat de verkleining van de afstanden door Internet nog meer oog voor de omgeving vraagt van bedrijven en een nog krachtiger visie en missie.

De volgende keer zal ik ingaan op de factor Complexiteit. 

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s