Skip to content

TIJD, Afstand, Complexiteit

26/02/2006
Interessant wordt het als Tiggelaar ingaat op drie essentiele eigenschappen van ICT in het algemeen en internet-toepassingen in het bijzonder.
– Controle over de factor Tijd.
– Controle over de factor Afstand– Controle over de factor Complexiteit. 

 

Laten we allereerst eens ingaan op de eerste factor. Daarbij worden acht verschillende soorten tijd onderscheiden:

– Begrijptijd: hoeveel tijd kost het een organisatie om te begrijpen wat er in de omgeving aan de hand is en wat dit betekent voor de organisatie.  

– Responstijd: de gemiddelde tijd die het de organisatie kost om te reageren op signalen van buiten. 

– Time to market: de tijd die een bedrijf nodig heeft om een nieuw product te ontwikkelen en aan te bieden. 

– Feedbacktime: de tijd die het kost voordat de organisatie reacties krijgt uit de markt.  

– Time to acceptance: de tijd die het kost om een nieuw product of een nieuwe dienst geaccepteerd te krijgen door de markt.  

– Doorlooptijd: de hoeveelheid tijd die een product of dienst nodig heeft om de waardeketen te doorlopen.

– Werktijden: de tijd dat werknemers bezig zijn met hun werk.

 

Tiggelaar noemt een aantal voorbeelden hoe het Internet al deze tijden verkort. Terecht stelt hij dat tijdsbeheersing kan leiden tot zowel omzetverhoging als kostenbeheersing. Ik denk dat Tiggelaar anno 2001 gelijk heeft als hij stelt dat Internet hier zorgt voor efficientieverhoging. Ik denk dat anno 2006 echter een extra effect aan het optreden is en dat heeft te maken met gezamenlijkheid en gelijktijdigheid.

 

Wat je steeds meer ziet is dat het maken/ontwerpen van (delen van) nieuwe producten en diensten door bedrijven uit handen worden gegeven aan de markt. Dit zorgt voor een veel grotere heterogeniteit en een grotere interactie. De markt kan niet meer als een geheel worden gezien, dus anno 2006 hebben we te maken met meer momenten dat interactie plaatsvindt en ook nog met verschillende groepen. Het bedrijf werkt anno 2006 veel meer samen met ‘de’ markt dan voor de markt. Dus op tijd wordt wel gewonnen, maar er is ook meer complexiteit. Daar komen we echter later nog op terug.  

 

Verder zou ik qua factor tijd nog een onderscheid willen aanbrengen tussen synchrone en asynchrone communicatie. Synchrone communicatie is communicatie die gelijktijktijdig plaatsvindt, zoals een vergadering of een telefoongesprek, maar ook bijvoorbeeld MSN. Asynchrone communicatie vindt niet-gelijktijdig plaats, zoals bijvoorbeeld e-mail of een forum op internet.

Internet biedt de mogelijkheid om -meestal dure- synchrone communicatie te vervangen door asynchrone communicatie. Hierdoor kunnen veel grotere groepen mensen gelijktijdig worden bediend, met aanzienlijke kostenvoordelen. Dit is niet nieuw op internetgebied. Wat wel nieuw is, is dat de groepen mensen die het bedrijf op die manier bedient, met elkaar ook communiceren, ook over de producten van het bedrijf. Een slim bedrijf faciliteert deze communicatie.     

De volgende keer zal ik ingaan op het aspect Afstand. 

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s