Spring naar inhoud

Kantelen van kennismanagement

28/01/2006
Hoe wordt kennis in een bedrijf op peil gehouden.? En welke kennis? Ik zie dit vaak top-down gebeuren. Vanuit de bedrijfsstrategie wordt bepaald op welke gebieden het bedrijf zich gaat richten. Vervolgens worden mensen binnen de organisatie bijeen gebracht die de kennis op het uitgekozen gebied moeten gaan opdoen. En die dit tenslotte moeten overdragen aan anderen. Meestal in de vorm van enkele presentaties. Ik moet bekennen dat ik zelf voorheen ook zo dacht.

Maar ik ben me gaan afvragen of het op die manier wel werkt. Voor effectieve kennisoverdracht is passie een belangrijke factor. Iemand die iets weet van een bepaald onderwerp en er hartstochtelijk over vertelt zal anderen aansteken.

In de top-down benadering is dit een faalfactor. In het gunstigste geval is een medewerker betrokken bij het aan hem of haar toegewezen onderwerp, maar vaak ook niet. En al vrijwel nooit met die passie die nodig is om werkelijk diepe kennis op te doen en aanstekelijk uit te dragen.

 

Hoe zou het zijn als u het kennismanagement ‘kantelde’? Niet de top, maar de organisatie zelft bepaalt welke kennis wordt opgedaan. Mensen zullen dan hun eigen passie volgen. U biedt een electronisch platform, bijvoorbeeld een stuk social software, om de medewerker van een podium te voorzien. U leert hem of haar met het platform om te gaan. En geeft de medewerker vervolgens vooral de ruimte.

Uiteraard zullen wat regels nodig zijn. Enkele (globale) kaders over tijdsbesteding en bedrijfsbelang. Maar dat is niet de hoofdzaak. Hoofdzaak is dat mensen de ruimte hebben om hun eigen onderwerp uit te diepen.

Wat u doet is niet de kennisgebieden bepalen, maar zorgen voor een nauwkeurige (statistische) analyse van de zich ontwikkelende kennisomgeving. Deze analyse biedt u namelijk inzicht in wat aan kennis en kennisonderwerpen in huis is. En geeft zo een reeel beeld van competenties binnen uw bedrijf. Competenties die u handvaten aanreiken voor het uitstippelen van uw koers.

 

 

Mijns inziens is een dergelijke kanteling onvermijdbaar. Dit komt door de versnelling van de economie en de toename van de hoeveelheid informatie. Voor directie en management wordt het onmogelijk om alle relevante onderwerpen bij te houden. Hierdoor wordt hun sturing te traag. De kennisbronnen ‘onderin’ de organisatie zijn veel fijnmaziger en gevoeliger. Door deze een voortrekkersrol te geven wordt de organisatie veel alerter. Essentieel voor behoud van de concurrentiepositie. Mijn advies luidt: experimenteer er eens mee binnen uw organisatie. Doe ervaring op met deze manier van kennis vergaren en het sturen op vergaarde kennis. Dan bent u zeker beter voorbereid op de tijden die komen gaan.

 

2 reacties leave one →
  1. 30/01/2006 3:09 pm

    Helemaal eens Joost. Dit kantelen zet zich al door in bijvoorbeeld unconference en unpresenting. Waarbij dus niet de spreker maar de deelnemer het belangrijkst wordt. Ik heb daar een tijdje terug eens wat info over verzameld:

    http://www.hansonexperience.com/my_weblog/2006/01/links_for_20060_9.html
    http://www.hansonexperience.com/my_weblog/2006/01/links_for_20060_12.html

  2. Hanneke permalink
    31/01/2006 3:14 pm

    I’m impressed!!!! Dit is een manier van denken en het vervolgens begrijpelijk opschrijven waarmee je het nog ver gaat schoppen.
    Ook heel interessant voor de communicatieprofessional..

Plaats een reactie