Skip to content

Netwerken van organisaties

26/01/2006
Vandaag woonde ik een alumni-evenement bij van Lemniscaat School of Management. Michel Verspui, lid van de concerndirectie van Conclusion, sprak hierbij over “Netwerken van organisties is onmisbaar bij innovatie van product en organisatie.”

Conclusion is een groep van 30 gespecialiseerde bedrijven in de ‘peoples business’. Wat Verspui ziet ontstaan zijn steeds meer allianties om niet standaard oplossingen te kunnen leveren. Philips’ Senseo is natuurlijk een voorbeeld dat we allemaal kennen. Philips ontwikkelde al koffiezetapparaten, maar een business model waarbij Philips enkele eurocenten op elke verkochte koffiepad ontvangt is nieuw. Zo zijn er veel meer initiatieven op zowel product- als dienstengebied.

Wat Verspui ziet ontstaan zijn steeds meer allianties om niet standaard oplossingen te kunnen leveren. Philips’ Senseo is natuurlijk een voorbeeld dat we allemaal kennen. Philips ontwikkelde al koffiezetapparaten, maar een business model waarbij Philips enkele eurocenten op elke verkochte koffiepad ontvangt is nieuw. Zo zijn er veel meer initiatieven op zowel product- als dienstengebied.

Interessant is Michel Verspui’s aanpak om kennis van mensen bij een bedrijf weer extern te gebruiken. Ondernemend samenwerken is hierbij het thema. Een probleem om mensen buiten het bedrijf te laten werken zijn vaak de zekerheden die mensen aan het bedrijf binden. Een oplossing hiervoor is om mensen in een aparte pool te plaatsen, van waaruit ze bouwen aan allianties. Ze blijven echter werken bij hetzelfde bedrijf. De bestaande zekerheden blijven dus behouden, waardoor mensen ineens het nieuwe avontuur aandurven.

In de inleiding werd verder uitgebreid ingegaan op de werkwijze van Conclusion. Onder het motto “als je niet weet hoe je moet delen, kun je ook niet vermenigvuldigen” presenteerde hij tenslotte vier wetten van netwerken, die ik hier graag overneem:  

  • Six degrees van Duncan Watts: via maximaal 6 connecties zijn we allemaal met elkaar verbonden.  

  • Strenght of Weak Ties: zwakke verbanden zijn in een netwerk juist belangrijk; je zult iemand die je enigszins kent juist sneller aan iemand aanbevelen dan je beste vriend. 

  • Rich Get Richer (Barabasi): nieuwe punten in een netwerk zullen de neiging hebben zich te verbinden met punten die al veel verbindingen hebben.   

  • Cold calling is dead: het gaat nu om ‘social business networking’ (bijvoorbeeld via LinkedIn of OpenBC): een Web 2.0 fenomeen.  
Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s