Skip to content

Vraaggestuurd werken, overal

09/01/2006
tags:

U heeft uw ogen ook niet dicht. U weet dat de business steeds meer vraaggestuurd moet werken. Ook uw business. Informatietechnisch gezien heeft dit tot gevolg gehad dat de relatie met eindgebruikers steeds beter moet worden onderhouden. CRM is een voortvloeisel hiervan. Verder zien we dat steeds meer op maat van eindgebruikers moet worden geleverd wat veel vraagt van differentiatie, flexibiliteit in productie en oog voor de (individuele) klantwens. Een tendens die hierop aansluit is dat we steeds meer eindgebruikers mee zien werken aan eindproducten (zogenaamde ‘co-creation’).

De generaties waarmee organisaties niet alleen extern maar ook intern mee te maken krijgen zijn steeds meer gewend om hun eigen persoonlijke infosphere samen te stellen en aan de hand daarvan hun keuzes te maken. Zie bijvoorbeeld de visie van Kevin Kelly hierover.

Dit zal in gaan houden dat u ook intern steeds meer vraaggestuurd zal moeten kunnen werken. Vooral als u beseft dat mensen uw belangrijkste kennisbron en kapitaal vormen. Die mensen zullen tal van (werk)relaties onderhouden met collega’s maar ook met mensen buiten uw bedrijf. Werkrelaties waarop u geen zicht zult hebben, waarop u ook geen zicht kunt hebben. En misschien ook niet hoeft te hebben. Maar wat u wel wilt is dat die relaties worden gebruikt ten behoeve van uw bedrijf en uw bedrijfsstrategie.

En dat vraagt erom dat u naast klantenbinding ook aan werknemerbinding doet. Naast B2C (Business-to-Consumer) en B2B (Business-to-Business) kunt u dit B2E (Business-to-Employee) noemen. De ‘tools’ waarmee u werkt in dit gebied zijn ondermeer HRM, BPM (Business Process Management), interne communicatie en kennismanagement. Waarbij het er steeds om gaat de werknemer zoveel mogelijk centraal te stellen. Software-tools die u hierbij ondersteunen zijn BPM-tools, enterprise portals (zoals bijvoorbeeld Sharepoint), social software en HR-software.    

De term mash-up zegt u inmiddels iets? De truuk zal zijn om die software op een mash-up wijze te presenteren aan de eindgebruiker zodat die voor hem of haar zinvol is. En dat vraagt er weer om dat u zich in de processen van uw werknemers verdiept. Succes!

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s