Skip to content

Hoe kom je tot een strategische internetvisie?

16/12/2005
Deze week heb ik flink zitten zweten op het schrijven van een strategische internetvisie voor een organisatie. Wellicht vindt u het interessant om iets over mijn werkwijze te weten te komen?



Ik kies altijd voor een doelgroepgerichte insteek. Dat mag voor de hand liggend klinken, maar in de praktijk gebeurt dit nog te weinig. Nog te vaak zijn de informatie en de systemen die voorhanden zijn leidend voor het ontwerp. Let overigens op dat de bepaling van de doelgroepen altijd al een belangrijke (maar soms impliciet gemaakte) keuze inhoudt.




Na het identificeren van de belangrijkste doelgroepen, ga ik na wat hun kernprocessen zijn. Als u het lastig vindt om een proces te herkennen, let u dan op de (gehele) producten of diensten die ontstaan, daaruit is het proces meestal goed af te leiden. Bedenk verder dat het proces is op te delen in voorbereidende, ondersteunende en uitvoerende handelingen.



Als dat is gedaan, dan stel ik me de vraag welke informatie de doelgroep nodig heeft voor het uitvoeren van de verschillende stappen binnen het proces. Ik weet namelijk daaruit dat die informatie ergens in de vorm van services moet terug komen. Vervolgens kijk ik wie of welk systeem die informatie kan leveren. Daar komt de functionaliteit van de webomgeving om de hoek kijken. Deze biedt namelijk de uitgelezen mogelijkheid om informatie uit systemen en van mensen geintegreerd binnen een module of scherm aan te bieden. Zorg ervoor dat u -als u de webomgeving gaat invullen -goed op de hoogte bent van de verschillende internettechnieken die mogelijk zijn. Dit om te voorkomen dat u winstkansen laat liggen. Binnen deze blog zijn er al velen de revue gepasseerd: weblogs, RSS, wiki’s, social software, etc. En daarnaast van de platforms waarop ze kunnen worden toegepast, zoals bijvoorbeeld het mobiele platform.



Het proces zoals ik het hierboven beschrijf verloopt veelal iteratief. De webomgeving blijkt een goede ‘enabler’ om de processen te vereenvoudigen. Het proces verloopt ook niet altijd zo netjes volgordelijk: soms krijg je een flits van inzicht voor een toepassing midden in een interview of tijdens het bekijken van informatie. Dan schrijft ik direct het nieuwe proces en de nieuwe manier van werken uit en leg dit voor aan de klant.



Tenslotte creeert u de samenhang: u brengt de verschillende webtechnieken voor de verschillende doelgroepen binnen een geheel. Vergeet u ook niet de rechtenstructuur en het beheer (technisch, applicatie en inhoud)? Volgens mij moet u dan een aardig plaatje hebben van de ‘webenabled’ manier van werken die binnen uw organisatie gaat plaatsvinden. En dan kunt u aan de slag om dit te gaan verwezenlijken!
No comments yet

Geef een reactie

