Skip to content

Altijd en overal aandacht door RSS?

02/12/2005
tags:
De toepassing van RSS blijft het internetwereldje bezighouden. Zo waren er deze week in ieder geval twee boeiende berichten over.

RSS informeert de gebruiker als er een nieuw bericht staat op een site waarvoor hij zich heeft ‘ingeschreven’ en geeft kort weer waar het bericht over gaat. De lezer hoeft daardoor niet meer naar een nieuwssite of weblog te surfen om berichten te lezen, maar krijgt deze in een apart programma of een speciale website direct te lezen. NB: dit betekent tegelijkertijd dat uw nieuwe bericht op de site altijd de RSS-lezende doelgroep bereikt. Er verschijnen en verdwijnen dus geen berichten op uw site die door deze groep ongezien blijven. U heeft dus gegarandeerde aandacht. Toch? 

Vandaag schreef Emerce over het feit dat adverteerders echter nog weinig belangstelling hebben voor RSS
“Ondanks een toenemende belangstelling maakt nog een relatief klein aantal Nederlanders gebruik van RSS, blijkt uit onderzoek van Jungle Rating waarover PCM eerder publiceerde. Naar schatting 5 tot 10 procent van de internetters gebruikt de techniek. (..) ‘Ik denk dat adverteerders nog niet toe zijn aan de mogelijkheid om RSS in te zetten voor hun marketing,’ zegt Karel Kolb (oprichter van RSS-zoekmachine Feeder en auteur van het boek ‘Leer jezelf snel werken met RSS.’). Dat nog vrij weinig mensen gebruik maken van de techniek is volgens hem de belangrijkste reden voor het gebrek aan animo. 
 
Eerder deze week schreef Matt McAlister over een nieuw content distributieplan voor online uitgevers.
Hij komt met zes aanbevelingen voor het gebruik van RSS, naar aanleiding van de toekomstvisie op RSS door Dick Costolo van Feedburner.  

Over waar het uiteindelijk om gaat schrijft hij: “The idea is to make your content mash up ready and to build incentives for people to use your content.  “Because you can” is not an incentive.  People will use your content when it helps them to either solve a problem or to earn money.  Make it possible for people to do both.” 

Naar mijn mening zal het steeds meer gaan om -juist in RSS- goed aan te sluiten bij de behoefte van de gebruiker. Daarom voorzie ik dat bijvoorbeeld tagging nog een belangrijke rol hierbij zou kunnen spelen.    

Yahoo! gaat ook meer doen met RSS, er is namelijk een nieuwe dienst gelanceerd waarmee je feeds bezorgd kunt krijgen via e-mail, Instant Messenger en SMS. Met name het laatste is natuurlijk schitterend. Ik kan niet wachten op de eerste concepten hiermee. Misschien dat ik er zelf wel mee kom. Dan hou ik u uiteraard op de hoogte!    

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s