Skip to content

Webomgeving in lijn met strategie brengen

29/11/2005

Vandaag weer een belangrijke stap verder met een van de klanten waarvoor ik werk. Het ziet er naar uit dat het concept voor de nieuwe webomgeving meerdere ‘web 2.0’ elementen zal gaan bevatten. Uiteraard ben ik erg blij dat de organisatie het nut van deze zaken inziet.

De inzet van deze elementen is één ding. De specifieke toepassing ervan voor een organisatie is een andere. De structurering van de webomgeving moet altijd de strategische doelen dienen, vind ik. Als u dit een open deur vindt, dan ben ik daar blij om. Gelukkig was een document met de strategische doelen voorhanden. Vanuit de strategische doelen kijk ik dan per doel welke groepen met welke informatie kunnen gaan werken om dat specifieke doel dichter bij te brengen. Dit geeft een houvast over met welke informatie-omgevingen je dadelijk te maken krijgt. Vaak wordt dan ook al snel duidelijk welke bestaande IT-systemen informatie kunnen bijdragen hierin. Niet zelden zorgt deze manier van werken voor een kanteling in de organisatie, wat lang niet altijd verkeerd is.

Bij een andere klant bleek weer eens hoe essentieel het is om helder zicht te hebben op de autorisatiestructuur: wie geef je toegang tot welke informatie, en wat mag iemand ermee. Voor mij is dit dermate essentieel dat ik een detailontwerp niet zelden hier mee start. In het geval van de situatie waarmee ik te maken kreeg, dacht de werkgroep allereerst dat de beantwoording van de vraag wie recht had op welke informatie vrij triviaal zou zijn. Eenmaal in de discussie bleek dit echter allerminst het geval. Het bleek zelfs dat binnen een multidisciplinair initiatief de verschillende disciplines niet alle informatie van elkaar mochten lezen, laat staan bewerken. Een regel die verstrekkende gevolgen zal hebben in het detailontwerp van de (in dit geval) Sharepoint omgeving.

No comments yet

Geef een reactie

