Skip to content

Hoe gaat u RSS in de toekomst gebruiken?

25/11/2005
tags:
Eerder dit jaar werd al melding gemaakt van de enorme toename in het gebruik van RSS. Deze week kwam de aankondiging dat Microsoft bezig is een opvolger van RSS te ontwikkelen. Hierdoor wordt het synchroniseren van kalenders en contactlijsten mogelijk gemaakt.



Ray Ozzie (CTO van Microsoft) vertelt er over in zijn blog:

“Jarenlang al zorgt mijn werk ervoor dat ik veel moet reizen. Doordat ik ook nog beide kusten moet coordineren, wordt het allemaal nog gecompliceerder voor mij, mijn vrouw, mijn assistent en haar assistent. Om nog op de hoogte van elkaar te blijven, heeft elk van ons behoefte aan een (beperkt) zicht op elkaars kalenders en tijdschema’s. Ieder van ons heeft een mix aan prive, gedeelde en publieke gebeurtenissen en bijeenkomsten die we bijhouden.

Sommige ervan bewerken we zelf en publiceren we naar anderen. (Dit op zich heeft significante uitdagingen gegeven – in het bijzonder het delen van delen van informatie van vertrouwelijke agenda’s.) De meest uitdagende agenda’s waar we mee te maken hebben zijn degene die we delen, zoals de gezinsagenda die mijn vrouw en ik gezamenlijk beheren, of de agenda’s die we delen met groepen anderen, bijvoorbeeld met vrijwilligersorganisaties waar we in deelnemen.

Het is lastig omdat we verschillende e-mail en agendasystemen door elkaar gebruiken -bedrijfsmatige en niet bedrijfsmatige, agenda’s op het net en agenda’s op de eigen computer. En we willen allemaal zelf de agenda bijwerken in ons eigen agendasysteem, niet in allerlei agendasystemen op verschillende websites.

Hetzelfde geldt voor lijsten met contacten. In ons geval moet ieder van ons prive, gedeelde en publieke adresboeken of contactlijsten bijhouden. In mijn werk zit ik met contacten uit de telefoonlijst van mijn bedrijf en ook met een telefoonlijst met prive-contacten. Maar ik deel ook weeer twee volledig verschillende telefoonlijsten met mijn vrouw: eentje met loodgieters, dokters etc. en eentje met familie en vrienden. En ik weet dat zij weer andere contactlijsten heeft die ze prive deelt met mensen uit de groepen waar ze mee werkt.

De software industrie heeft eenvoudigweg niet de agenda en telefoonlijst
software ontworpen om om te gaan met deze kluwen van gegevens. De websites, diensten en servers die we bouwen lijken allemaal

‘eigenaar’ te willen zijn. Een model dat inconsistent is met het model dat e-mail zo succesvol maakte, en met het losjes gekoppelde karakter van het internet.email so successful, and the loosely-coupled nature of the web.


Er zijn veel prima synchronisatie mechanismen in de wereld, maar we wilden iets eenvoudigs, dat snel aan kan slaan. Iets als ‘de RSS van synchronisatie’.

(..) En daarom creeerden we een RSS uitbreiding die we ‘Simple Sharing Extensions’, ofwel SSE, noemen. “

De techniek is gebaeerd op oude Lotus Notes technieken en het komt er op neer dat XML-berichten over en weer worden uitgewisseld zodra iets wordt ge-update, vergelijkbaar dus met RSS. De uitwisseling zorgt voor de synchronisatie van de verschillende agenda’s en lijsten. Het lijkt er op dat de techniek snel zal kunnen worden ingezet en dus ook binnen niet al te lange tijd binnen uw bedrijfsmuren zijn opwachting zal gaan maken.

No comments yet

Geef een reactie

