Skip to content

Kennismanagement en strategie

22/11/2005

Op mijn blog van eergisteren over Guerrilla Kennismanagement en Corporate blogging kreeg ik enkele reacties, van Frankwatching en van Gerrit Visser. Hierdoor stuitte ik op de interessante blog van Gerrit, die gisteren doorging op het onderwerp.

Gerrit zegt dat kennismanagement in zijn kern de interactie van het individu met collega’s is. Hij betoogt onder meer dat leren ontstaat bij wat hij noemt ‘true conversations’. Hierin quote hij Esko Kilpi:

Kilpi says:  “Connections are not enough. Third threshold is true conversation. For true connected thinking to occur, for both sides to find meaning in the interchange, participants must create a common context. This takes time. Conversations cannot be hurried. Conversations cannot be tightly scripted and agenda based. The real challenge today is slowing down our thinking processes to be more aware of how we form our agendas. What questions are asked? What is the quality of those questions? Who is included in the conversations, who is not included?”

Daarnaast wil ik benadrukken dat de context niet alleen gemeenschappelijk is, maar ook zinvol, d.w.z. in lijn met de strategie van het bedrijf. En daarvoor moet je gelegenheden creeren. Ik creeer in de praktijk bijvoorbeeld gelegenheden waarin zinvolle gesprekken wel moeten plaatsvinden door in een opdracht voor een nieuwe klant de lat net wat hoger te leggen: en wel zo dat dat extra precies in lijn is met de strategie van het bedrijf. Heel praktisch: als we het strategisch een goed idee vinden om meer advies op het gebied van CRM te kunnen geven, dan doen we bij de eerste beste gelegenheid een kleinigheid op het gebied van CRM, op eigen kosten. Het feit dat je het echter wel voor een klant doet en dat het niet zomaar een intern project is, zorgt ervoor dat er serieus naar wordt gekeken en dat er ‘true conversations’ over gaan plaatsvinden.

Met het WK volgend jaar in het vooruitzicht is het artikel van Hans Oei over inspelen op gedragsaspecten bij kennismanagement door Guus Hiddink lezenswaardig. Mijn vriendin heeft eens een lezing met Guus Hiddink georganiseerd en hierbij een gesigneerde bal bemachtigd. Ik kijk er naar en voel de inspiratie voor kennismanagement alweer opkomen 😉

4 reacties leave one →
  1. 22/11/2005 1:44 pm

    Uiteraard dient kennismanagement in lijn te zijn met het bedrijfsbeleid. En datkennismanagement zich niet beperkt tot leerprocessen in arbeidsorganisaties geef ik graag toe. Wat ik heb willen benadrukken is dat het gebruik van collaborative tools in corporate weblogs van een andere orde is dan het leren binnen organisaties. Op zo’n moment zie ik de marketing discipline wat eenzijdig met kennismanagement aan de haal gaan. Vandaar dat ik wat fulmineerde tegen het aanprijzen van guerrilla tactieken en dat dan kennismanagement te noemen. Dat is als vloeken in de kerk in mijn beleving.

  2. 23/11/2005 8:47 am

    Tijdens de bijeenkomst in Brussel werd aan het einde gevraagd waar nu precies dat woord Guerilla van toepassing was op het gepresenteerde materiaal. Het ging immers gewoon om menselijke interactie die met nieuwe tools beter ondersteund zouden zijn.

    Het antwoord werd tijdens de sessie niet gegeven, maar tijdens de borrel na afloop was het gevoel vooral dat guerilla sloeg op het feit dat je met social software als werknemer ongemerkt een andere werkwijze/attitude ten opzichte van informatiedeling en kennisuitwisseling kunt aannemen, en zo een cultuurverandering teweeg kunt brengen waarbij top-down en bottom-up beter in balans zijn. Guerilla staat dan vooral voor het "onder de radar" van het hoger management invoeren van deze tools, en zonder expliciet toestemming te zoeken.

  3. 23/11/2005 6:01 pm

    In die zin wordt het begrip guerrilla ook gebruikt, alhoewel ik dan vooral denk aan informeel leren. In relatie tot het corporate weblog zijn de guerrilla tactieken onmiskenbaar verbonden met de guerrilla cq virale marketing technieken. De onder mijn naam meegestuurde link naar Salesquest zet de principes daarvan nog eens op een rijtje.

  4. 24/11/2005 10:29 am

    Een aantal van de genoemde technieken zal ik verwerken in een concept voor een nieuwe opdrachtgever. De reacties en resultaten zal ik tzt bekend maken in mijn blog.

Geef een reactie

