Skip to content

Guerilla Kennismanagement en Corporate blogging

20/11/2005
Kennismanagement is hot. Webloggen is hot. En in de steeds meer door informatie overspoelde bedrijfsomgeving vullen ze elkaar goed aan.



Frankwatching berichtte afgelopen woensdag over Guerilla Knowledge Management: “Blogs, wiki’s en RSS-feeds zijn werkmiddelen die populair zijn geworden op het publieke internet, maar steeds meer ook binnen de bedrijfsmuren worden ingezet als light-weight kennismanagement-systemen. Ze zijn goedkoop, eenvoudig en snel op te zetten en bieden van nature een aantal mogelijkheden tot interactie tussen gebruikers.”



Via het bericht kwam ik op een interessante blog van Ton Zijlstra, die zich bezig houdt met strategieen in een netwerk-wereld en social software. Frankwatching zelf biedt ook interessante informatie rond kennismanagement.
6 reacties leave one →
  1. 20/11/2005 1:02 pm

    Joost, het artikel van Frank en de context die hij persoonlijk creeert geeft weer eens aan hoe diffuus het begrip kennismanagement is. Welke definitie hanteer jij voor kennismanagent? Persoonlijk opteer ik nog steeds voor Nonaka en zie ik kennismanagement alleeerstl als ‘connecting people to people’.

  2. 20/11/2005 1:03 pm

    Joost, het artikel van Frank en de context die hij persoonlijk creeert geeft weer eens aan hoe diffuus het begrip kennismanagement is. Welke definitie hanteer jij voor kennismanagent? Persoonlijk opteer ik nog steeds voor Nonaka en zie ik kennismanagement alleeerstl als ‘connecting people to people’.

  3. 20/11/2005 2:19 pm

    Ter aanvulling wil ik nog zeggen dat in mijn opvatting km bovenal mensenwerk is en als domein context onafhankelijk. De moderne tools werken zowel voor de marketeer als voor de uitvoerende werknemer. Juist met de moderne tools kan collaboration op al die fronten daadwerkelijk inhoud krijgen. Matthew Clapp drukt de verhouding tussen die twee als volgt uit (zie de link):

    "The goals of collaboration should first be to allow knowledge workers to labor together to complete projects and only then to collect that knowledge to be leveraged for the rest of the enterprise. Too many collaboration technology implementations are led by a knowledge management team that may have reversed the order of those two priorities".

  4. 20/11/2005 6:43 pm

    @ Joost: Dank voor je verwijzing en mijn complimenten voor je blog! Ik vermeld ‘m graag in mijn overzicht van Webfeeds!

    @ Gerrit en Joost: als het gaat om mijn ideëen rondom kennismanagement, dan wil ik graag ook nog even wijzen op mijn artikel over de nieuwe WWW-factor, zie
    http://www.frankwatching.com/2004/08/bedrijven-en-de-nieuwe-www-factor.html

  5. 21/11/2005 8:05 am

    @Gerrit en Frank: Ik deel beide visies. Natuurlijk staat of valt kennisdelen met connecting people to people. Daarnaast zit er een enorme kracht achter wat Frank de www-factor noemt en wat ik zou willen noemen: het vermogen van mensen om zelf uit te zenden. Dit zorgt mijns inziens voor een actieve houding, die een kritische succesfactor is bij het delen van kennis.

  6. 22/11/2005 3:36 pm

    Hoe meer ik er over nadenk, des te meer nuanceer ik m’n aanvankelijke stellingname. Kennismanagement als ontwikkelingsactiviteit komt tot uitdrukking in alle niveaus in de organisatie. Ook de communicatie met de markt is een ontwikkelingsactiviteit. En ook daar is sprake van collectieve leerprocessen. Ik denk dat ik vooral getriggerd was door guerrilla te associeren met guerrilla marketing, waarbij ik dan al snel aan grootschalige spam acties denk. Toch was het wel leuk dat het nadenken over kennismanagement mij bij de noties van Esko Kilpi bracht. Zijn presentatie over kennismanagement bevat nogal wat eye openers.

Geef een reactie

