Skip to content

Betalen voor online diensten

14/11/2005
tags:
Vorige week presenteerden we voor een klant het concept voor een online dienst aan de Raad van Bestuur. Hierbij ontstond een interessante discussie over hoe de prijsstrategie van de dienst moest zijn. Moet voor de dienst worden betaald door middel van een abonnement of moet worden betaald voor elk individueel item op de site? 

In dit geval viel de keuze op een combinatie van beide. Abonnementen omdat het hier gaat om een voor het bedrijf al bekende groep, die al klant is voor andere diensten. Het abonnement is relatief gemakkelijk af te sluiten. Daarna ben je voor een jaar weer klaar. Ook voor de klant levert dit gebruiksgemak. Een voordeel boven betaling per individueel item, waarbij je elke keer een drempel voor downloaden opwerpt. Betaling per item heeft echter ook zeker zijn waarde, en met name als: 

– De gebruiker nog geen relatie met je heeft.   
– Het product dat je aanbiedt voor slechts een klein deel van je doelgroep interessant is.
– Je zicht wilt krijgen op de aantrekkelijkheid van het product.
– Je investeringen per product wilt doen. Per product kun je dan een prijs vaststellen en op basis daarvan een ROI-berekening doen. Dit houdt de kosten/baten van de internetsite en haar onderdelen mooi in balans. 
 
In het laatste geval kun je natuurlijk ook werken met differentiatie in abonnementen: een gewoon abonnement omvat niet de speciale producten, een ‘premium’ abonnement omvat die wel.  
 
Bij prijsstellingen van producten werk ik overigens vaak met prijscategorieen. Een tactiek die ik heb afgekeken van Microsoft. Dus in plaats van een prijs vast te stellen voor elke individuele download, krijgt elke download een prijscategorie toegewezen, bijvoorbeeld prijscategorie B. Centraal wordt vervolgens bijgehouden wat het tarief is voor prijscategorie A, B, C, etc. Door deze manier van werken kan de bepaling van de prijscategorie decentraal worden gedaan (waar men het beste zicht heeft op de waarde van een specifieke download), terwijl de prijsstelling centraal kan worden gedaan (waar uiteindelijk het geld moet worden verdient). 
 
Vandaag was er ook nog actueel nieuws te melden over betalingen via internet. Zowel
Emerce als Webwereld brachten het nieuws dat bijna eenderde van de Nederlandse webwinkels het betaalmiddel iDeal accepteert.
iDeal is een gezamenlijk online betalingssysteem van de vier Nederlandse banken ABN Amro, ING, Postbank en Rabobank. Met het systeem kan een klant in de online betaalomgeving van zijn eigen bank een internettransactie verrichten.

Op dit moment zegt bijna 30 procent van de internetwinkels de betaalmogelijkheid “iDeal” aan te bieden. Dat vertelt Daniël Ropers, bestuurder van brancheorganisatie Thuiswinkel.org. en directeur van bol.com. Hij baseert zich op cijfers van een intern onderzoek van Thuiswinkel.org. Tachtig procent van de respondenten uit het onderzoek hoopt voor het einde van 2006 de betaalmethode op hun site aan te bieden.

Het onderzoek riep meteen commotie op, met name over de betrouwbaarheid ervan. In de discussie werd onder andere een tip meegegeven voor het volgende onderzoek: als men i.p.v. het houden van een enquete nu eens de 200 sites bezocht had was men waarschijnlijk sneller klaar geweest en had men een betrouwbaar cijfer gehad.

Mijns inziens een nuchtere conclusie. Maar hoe dan ook, uiteindelijk komen we er wel met de hele betaling via internet.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s