Skip to content

Internet en Business Process Management (3)

13/11/2005
Ik zal eerlijk zijn: vandaag gaf ons pasgeboren zoontje Ole me zoveel om handen dat er geen tijd overbleef om nog over iets nieuws te bloggen. Maar natuurlijk wel, als beloofd, het slot van de beschouwing naar aanleiding van “The Third Wave” van Smith en Fingar over de revolutie die Business Process Management (BPM) heet. 

 Het op die manier digitaliseren van processen betekent dat iedereen vanuit diens eigen behoefte view zicht heeft op het proces. En dus geen beeld dat is gevormd vanuit papieren procedures of afspraken, maar een beeld zoals het bedrijf exact werkt (omdat beschrijving en werking ineen vloeien)! Open deur om te stellen dat processen dan veel beter kunnen worden gedeeld met partners, systemen en mensen. Dat dit groot effect heeft op de ‘extended enterprise’ en outsourcing hoeft geen betoog. Het levert een bedrijf een enorme flexibiliteit, zonder de huidige kenmerkende IT-frictie.

 Daarnaast biedt het werken met processen in plaats van data een ander voordeel. Processen kunnen in een gebalanceerde toestand worden gehouden, vergelijk het even met iets als klimaatbeheersing, waarbij het proces wordt aangepast op basis van externe schommelingen. Dit zijn dus doelzoekende processen, te koppelen aan Key Performance Indicators en/of Activity Based Costs. De verwachting is daarom gewettigd dat bedrijven die hierop mee kunnen gaan een flinke voorsprong kunnen gaan maken op bedrijven die hierop achterblijven.

 Uiteraard blijft business business, maar de omgeving en huidige snelheid van verandering vereist wel steeds meer flexibiliteit van bedrijven. Dit betekent dat veel meer grip op veranderingen in bedrijfsprocessen en hun samenhang, zowel binnen het bedrijf als in de samenwerkingsprocessen erbuiten. Business Process Management biedt met haar directe, papierloze veranderingsbesturing verregaande mogelijkheden om voldoende grip te verkrijgen en te behouden.

 Literatuur

          Goethals, Frank, Antoon Goderis en Jacques Vandenbulcke (2002), Via Webservices en semantiek naar flexibele integratie. SAP-leerstoel ‘Extended Enterprise Infrastructures’, FETEW K.U. Leuven, België.

          Hagel III, J. (2002), Edging info Web services. Mc Kinsey Quarterly, nr.4, Technology after bubble.

          Smith, Howard and Peter Fingar (2003), Business Process Management, The Third Wave. Megan-Kiffer Press, Tampa, Florida (USA).

Advertenties
One Comment leave one →
  1. 14/11/2005 12:56 pm

    Waar haalt die meneer Bekel de tijd vandaan om zulke lange stukken te schrijven?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s