Skip to content

Internet en Business Process Management (BPM)

11/11/2005
Mijn thema, namelijk dat alle bedrijfsinformatie enorm aan het integreren is onder invloed van het web, werd me nog eens bevestigd toen ik -naar aanleiding van een uitnodiging van het BPM Forum Nederland, waar ik lid van ben- nog eens een stuk van mezelf erbij pakte dat ik ruim een jaar geleden schreef over het boek “The Third Wave” van Peter Fingar en Howard Smith. De werelden Business Process Management (BPM) en het intra- en internet van de organisatie zag ik toen nog als behoorlijk gescheiden. Wel had BPM mijn interesse omdat ik het zag als aanliggend terrein, reden dat ik hierover lang een pagina heb bijgehouden. Inmiddels zie ik dat ze (via enterprise portals als Sharepoint) elkaar al flink aan het raken zijn. In dat licht daarom de komende blogs over dat stuk n.a.v. “The Third Wave”. 

 

“De consument maakt de dienst uit. Het bedrijfsleven richt zicht daarom steeds meer op het winnen van de gunst van de consument. Dit betekent dat er scherp oog moet zijn voor diens individuele wensen en dat eenvoudig moet kunnen worden bijgestuurd als die wensen veranderen.

Over het algemeen komt een eindproduct of -dienst tot stand in een proces waaraan meerdere bedrijven in een keten samenwerken. Lastig om als bedrijf midden in een keten en afhankelijk van een heleboel anderen aan zo’n gecompliceerde eindvraag te voldoen… 

 

Daarom verschuift de aandacht van het bedrijfsleven van procesonderdelen steeds meer naar het complete proces. Met als doel de totale toegevoegde waarde over de gehele waardeketen beter te managen, met meer kans op overleven en succes.

 

Deze verschuiving heeft twee effecten. Ten eerste zet het bedrijven in de waardeketen aan tot steeds verdergaande samenwerking. Dit wordt ook wel ‘co-opetition’ genoemd. Ten tweede ontstaan er steeds meer bedrijven –orchestrators genoemd- die de gehele waardeketen overspannen en het gehele proces managen.

 

Binnen de waardeketen wordt het steeds dynamischer: samenwerkingsverbanden ontstaan en worden verbroken, voorwaartse of achterwaartse integratie vindt plaats, outsourcing en insourcing staan vast op de strategische agenda. Dit vraagt uiteraard een enorme flexibiliteit van de bedrijven die zich midden in de tumultueuze stroom bevinden.

 

Constant monitoren waar men zelf en de partners staan en snel kunnen schakelen vragen uitmuntende toepassing van informatietechnologie. Integratie van processen kan ook alleen maar slagen als er ook integratie van computersystemen van de verschillende partijen plaatsvindt. Tot voor kort waren deze zaken vrijwel onbereikbaar, zeker bij wat gecompliceerdere processen. De nieuwe stroming Business Process Management lost deze vraag echter in.

 

Vandaag de dag ervaart menig businessman een kloof tussen het uitzetten van de strategische koers, de monitoring ervan en het implementeren ervan in termen van mensen en IT-middelen. Die kloof wordt steeds storender naarmate meer flexibiliteit wordt gevraagd. En dat wordt er, zoals we net al zagen. De wens tot customization, onderhoudbare partnerships, eenvoudiger monitoren van verbeteringen, leren en gebruiken van best practice processen, processen goed kunnen tunen naar hun context wordt alleen maar sterker.

 

Logisch dus dat business mensen steeds meer de controle over de uitvoering van de business terug willen krijgen in plaats van (te) afhankelijk te zijn van de IT-afdeling. Het management heeft ook een aantal teleurstellingen te verwerken gehad. We hebben de BPR-stroming gehad. Er zijn vele ERP-implementaties gedaan. Het succes van de projecten was nogal wisselend. Nogal eens bracht het niet die flexibiliteit en concurrentievoordeel waarop was gehoopt.

 

Daarin is nu een kentering te constateren. De moderne IT brengt meer en meer flexibiliteit in de voorheen rigide wereld. U heeft mogelijk al kennis gemaakt met termen als Workflow Management, Web Services, EAI, B2Bi, ‘loosely coupled businesses’ en ‘business agility’. Weliswaar brengen deze zeker meer flexibiliteit en beheersbaarheid, toch zijn ze doorgaans in de kern gebaseerd op een lineair, ongeïntegreerd model van software in plaats van op een holistisch, geïntegreerd model.

 

Met Business Process Management breekt een nieuw paradigma door, dat niet slechts is gebaseerd op volgordelijkheid, functies en lineariteit, maar dat ook voorheen lastig te automatiseren zaken als gelijktijdigheid, processen en communicatie omvat. Onder dit dynamisch paradigma zal niet slechts worden gekeken naar data maar naar processen.”

 

Hoe dit kan? Daarover morgen meer!    

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s