Skip to content

Efficiency bereiken…

06/11/2005
Efficiency is een toverwoord als het om zaken doen gaat. En terecht. Ik durf rustig te zeggen dat ik gedurende mijn hele werkende leven al een efficiency freak ben. Denken over hoe je met de minste inspanning maximaal effect bereikt, daar ligt een groot deel van mijn focus. Ik heb inmiddels geleerd dat hierbij in ieder geval geldt: met de minste inspanning, maar niet nog minder. En verder dat het altijd een combinatie is met creatief denken. 

De wijziging in mijn persoonlijke leven -afgelopen donderdag hebben Hanneke en ik een zoontje gekregen, onze eerste- maakt ‘efficientie’ ineens weer tot een nog belangrijker begrip. Eenieder die het heeft meegemaakt weet waarschijnlijk wat ik bedoel 😉

De zin van een goed intranet wordt steeds duidelijker naarmate de hoeveelheid informatie en kennis in de organisatie toeneemt. Uit onderzoek blijkt dat de efficientie voor de organisatie tot wel 40% kan toenemen (bronverwijzing houdt u nog van me tegoed). Informatie wordt op opgeslagen op een openbare plek, zodat anderen er ook gebruik van kunnen maken. Binnen processen waarin overzicht ontbreekt is dit uiteraard een enorm waardevolle toevoeging. Daarnaast is het royaal beschikbaar stellen van informatie een boost voor kennismanagement. Tenslotte is hierop het hele succes van internet gebaseerd.   

Efficientie is uiteraard echter niet het enige dat telt. Als je spreekt over bedrijfsvoering dan gaat het efficientie, maar ook om flexibiliteit, beheerstheid en innovatievermogen.  

 

En ook hieraan draagt een goed intranet bij. Je ontsluit namelijk ineens nieuwe vormen van samenwerking. Mensen die eerst van elkaar gescheiden werkten, kunnen elkaar nu ineens vinden, en dat in principe 24/7. En doordat je informatie rond teams samenbrengt komt de samenwerking tot stand in een zinvolle omgeving.  En laat dat nou ook nog eens goed zijn voor de arbeidsmotivatie.

Toch maar eens wat hoger op die prioriteitenlijst, zo’n intranet -of beter gezegd, enterprise portal-? Heel verstandig! 

No comments yet

Geef een reactie

