Skip to content

Verandermanagement rond een internetvernieuwing

02/11/2005

Soms zet je als bedrijf een heel nieuwe dienst op, waarbij het werken met internet een hoofdrol speelt. Of vorm je een bestaande dienst om, waardoor internet ineens centraal komt te staan. Steeds meer wordt internet (en intranet) ingezet voor interactive sales, interactive marketing en self service. Op welke manier, daar post ik graag nog een keer over.

Vandaag wil ik het echter hebben over het management dat bij zo’n internetvernieuwing komt kijken. Concrete aanleiding is dat mij gisteren -naar aanleiding van een nieuw internetconcept voor die klant- werd gevraagd om hierover mee te denken.  

Het is niet voor het eerst dat ik hiermee te maken heb. Er zijn inderdaad nogal wat gebieden waarmee rekening moet worden gehouden:

  • plaatsen, verwijderen en actualiseren van verschillende soorten content

  • afhandelen reacties via de site (van e-mail formulier tot chat moderating)

  • afhandelen betalingsverkeer
  • wijzigingen interne processen en procedures 

  • marketing (online en offline) 

  • interne comittment (o.a. budgetten) 
  • techniek

  • etc.

Vanwege het permanente karakter is mijn advies om een dergelijk traject meer op te zetten als verandertraject dan als een (eenmalig en tijdelijk) project. En dus hiervoor ook technieken van verandermanagement uit de kast te halen. Committment en het inslijpen van nieuwe patronen zijn in dit geval absoluut succesfactoren. Hier zijn uiteraard tal van boeken over geschreven. Een moderne benadering vind ik ondermeer in “De knikkers en het spel” van Niels Klinkenberg en Erica Rietveld.     

Binnen het verandertraject wint men veel door ook nu te werken met internettechnieken. Dit vergroot sterk de communicatie binnen het traject en daarmee de kans op succes. Hierbij moet men denken aan een heel praktische Sharepoint team site (zie bijvoorbeeld mijn blog van gisteren) met daarin documenten, taken en afspraken. Maar zet daarnaast ook technieken in die op internet worden gebruikt om communities te bouwen: forum, reageren op artikelen, profielbeheer (de werknemer beschrijft in zijn profiel op het intranet zijn toekomstige functie), blogs, etc. Het verandermanagement zorgt door slim inzetten van deze middelen voor verbeterde top-down en bottom-up communicatie en versnelt hiermee het proces aanzienlijk.  En anders kunt u wellicht nog wat met Dennis Sparks: 13 tips for managing change

Ik sluit me in ieder geval aan bij John Cage: “I can’t understand why people are frightened of new ideas. I’m afraid of the old ones.”

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s