Spring naar inhoud

Uw website delen met anderen?

31/10/2005
tags:
U hebt een eigen website. Of beter gezegd, uw bedrijf heeft een eigen website. Daar staat informatie op van uw bedrijf. Voor uw klanten, uw prospects, uw leveranciers misschien. Van u.

Dus niet van anderen. 

 

Toch zou u eens om u heen kunnen kijken en u afvragen of andere partijen wat te bieden hebben voor uw klantgroep. Laatst kwam ik bij een klant met een hele mooie ingang tot het MKB. Het bleek dat we die ingang konden gebruiken ten voordele van zowel dit MKB, de klant zelf als van derden, die diensten aan wilden bieden aan het MKB. Het siteconcept werd daar ook op gebaseerd: delen van de site van die klant werden ingevuld door derden, die zo de doelgroep van onze klant bereikten. De term ‘switchboard profit’ van Adrian Slywotsky (zie voor een review het artikel van Ian Bullock) komt menigeen wellicht bekend voor.   

 

Een andere manier waarop wordt geprofiteerd van content van anderen is in zogenaamde mash-ups. Daarbij wordt content van andere sites samengesmeed tot een geheel. Een bekend voorbeeld hiervan is Google Map mash ups:  zie het artikel van afgelopen vrijdag van Jason Lee Miller.

   

Een grappig Nederlands voorbeeld kwam vandaag langs, van de hand van Rogier Vijverberg, een goede kennis van me. Het gaat om een campagne voor Heineken, waarbij ook wordt geprofiteerd van een dienst van Google. In dit geval de afbeeldingenzoeker. Daarvan maakt de bezoeker gebruik om een ansichtkaart samen te stellen van zijn of haar favoriete bestemming. Emerce wijdde er vandaag ook een nieuwsbericht aan.   

 

Denk eens na over wat u voor uw eigen webomgeving hiermee zou kunnen. Denk daarbij aan de ene kant aan het gebruik van ‘mash ups’, deze vergroten uw mogelijkheden misschien wel honderdvoud. En denk aan de andere kant aan hoe u uw sleutelpositie richting uw klanten nog op andere wijzen profitabel zou kunnen maken. Dat laatste uiteraard wel altijd zo inrichten dat uw klant beslist waarvan hij gebruik maakt en waarvan niet. Maar in de wereld van ‘customer in control’ spreekt dat haast voor zich.   

   

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s