Spring naar inhoud

RSS ook revolutie voor uw bedrijf?

30/10/2005
tags:
U bent bekend met het fenomeen (we)bloggen. U leest immers ondermeer mijn weblog. Maar bent u ook bekend met het fenomeen RSS?


RSS staat voor Really Simple Syndication. Voor een uitgebreide beschrijving van o.a. de benaming verwijs ik u naar de Wikipedia onder het onderwerp RSS. RSS bespaart u tijd als u op de hoogte wilt blijven van het laatste nieuws van uw interesse. U hoeft namelijk niet meer telkens naar een site te surfen om er de laatste berichten te bekijken, deze berichten komen naar u toe. U installeert namelijk een RSS lezer (bijvoorbeeld RSSReader van www.rssreader.com) op uw eigen PC en die haalt bijvoorbeeld elk uur berichten op van locaties die u heeft opgegeven! U laat de titels ervan dan ieder uur via een soort pop-up vensterstje tonen, terwijl u zelf aan het werk bent met iets anders. Was er geen nieuws, dan komt dit ook niet in uw venstertje. Op die manier houdt u van een heleboel nieuwsbronnen tegelijk bij of er nog iets interessants bij is gekomen.

 

David Kirkpatrick schrijft in Fortune dat zijn goede vriend Jim Moore voorspelt dat RSS de toekomst is van software. Eenzelfde boodschap klinkt door in het artikel van David Utter van WebProNews. Het is dus zeker een ontwikkeling om in de gaten te houden en te bedenken hoe u deze techniek in uw eigen voordeel kunt uitbuiten. Dat u al meerdere zijn voorgegaan mag wel blijken uit de presentatie van Forrester, waarin een aantal redenen wordt opgesomd waarom RSS belangrijk is voor bedrijven.

 

Een van de redenen kan zijn dat RSS een goede vervanging biedt voor uw e-mail nieuwsbrieven. De regels tegen spam worden steeds strenger en mensen lezen steeds minder (te) algemene nieuwsbrieven. In Nederland is wetgeving in de maak die die communicatie voor direct marketingdoeleinden via e-mail onderwerpt aan het zogenaamde opt-in systeem, dat wil zeggen dat de ontvanger u toestemming moet verlenen alvorens u hem of haar een e-mail nieuwsbrief mag versturen. Als u bij uw berichten op uw internetsite ook de mogelijkheid van RSS biedt, dan beoordeelt de bezoeker zelf of hij zich op uw berichten ‘abonneert’ of niet.      

Mocht u zich voor dergelijke manieren van direct marketing interesseren, kijkt u dan eens naar het artikel op www.marketingfacts.nl waarin verwezen wordt naar direct marketing via e-mail, RSS en RSS Direct.  

 

Maar RSS is niet alleen ‘hot’ voor interactieve marketing, ook voor de interne organisatie wordt RSS steeds belangrijker. Binnenkort hoop ik u bij te praten over het gebruik van RSS binnen Sharepoint Portal Server.  

 

Rest mij u nog om uit te leggen hoe u mijn blog via RSS kan binnenhalen! 🙂 

1. Download en installeer een RSS lezer, bijvoorbeeld van www.rssreader.com.  

2. Voeg een nieuwe feed toe aan uw RSS lezer en geef hierbij op als adres: http://bekels.blog.com/rss/ 

3. Volg de instructie van uw RSS lezer om het toevoegen af te ronden en u bent klaar!

 

Dus misschien dat mijn headline binnenkort op uw computerscherm oppopt, maar dan wel alleen als u er om heeft gevraagd! 

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s