Spring naar inhoud

Denkt u genoeg aan uw netwerk?

27/10/2005

Zit u al bij een netwerk? En dan bedoel ik niet uw lijstje met adressen in uw agenda of handheld. Of de Ronde Tafel, Lions of Rotary. Een online netwerk, ook wel community of ‘FOAF’ genoemd, een Friend-Of-A-Friend site.

Voorbeelden hiervan zijn vriendennetwerken Orkut, Friendster of, nederlandse variant, Hyves. Het online netwerk wordt ook gebruikt op een zakelijke manier, zoals bijvoorbeeld bij LinkedIn. Wat de sites gemeenschappelijk hebben is dat ze zijn gebaseerd op uitnodigen of uitgenodigd worden. Bijvoorbeeld moet je voor LinkedIn worden uitgenodigd om mee te kunnen doen. Sta je eenmaal geregistreerd, dan kun je je profiel aanmaken en andere mensen uitnodigen. Ook kun je mensen die al binnen de FOAF-site zijn aangemeld vragen of je naar ze mag linken (regel is dat je ze dan wel echt kent). Zo ontstaat er een lijst van jouw contacten van wie je weer hun contacten kan bekijken: een online netwerk dus.

Sociale netwerken zijn een hype in internetland en met name tieners weten dit allang. Via sites als CU2 en Sugarbabes (wat heel lang verschrikkelijk vormgegeven sites zijn geweest) maken ze al tijden profielen aan en sturen ze op basis daarvan berichten naar elkaar. Soms worden ze ook rond een bepaalde activiteit opgericht (‘verticalen’), bijvoorbeeld VirtualTourist voor reizen.

Binnen de netwerken bestaat een mate van onderling vertrouwen, wat een basis geeft voor het onderling stellen van vragen en drijven van handel. Hyves biedt bijvoorbeeld ook een soort online marktplaats waarop aangesloten mensen hun spullen aan kunnen bieden.

Waarom zijn deze netwerken van belang voor de webomgeving van uw bedrijf? Ten eerste vanuit marketingoogpunt: als je je kunt profileren als een populair iemand binnen een netwerk creëer je de mogelijkheid om heel betrouwbaar en ‘viraal’ een boodschap te communiceren. Ten tweede voor het scheppen van een eigen community voor uw site. U krijgt daarmee sterk zicht op wat uw klantgroep beweegt en kunt er gemakkelijk mee communiceren.

Het opzetten van een online netwerk voor uw klanten doe je natuurlijk niet zomaar even. Maar het is ook mogelijk om de ‘community building’ heel klein te beginnen. Bijvoorbeeld door klanten de mogelijkheid te bieden om te reageren op de nieuwsberichten die u op uw site plaatst. Als u de mogelijkheid beperkt houdt tot klanten (via een login), dan kunnen klanten van elkaar zien hoe over een bepaald onderwerp wordt gedacht. Een eerste opstapje naar een forum of een FOAF.

OK, tijd om vrienden in het echt op te zoeken!

 

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s